نویسندگان
تبلیغات
کد HTML تبلیغ
بازدید از سایت
امروز : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
بازدید امروز : 2679
بازدید دیروز : 4079
تعداد نظرات : 3362
تعداد مطالب امروز :0 عدد
تعداد مطالب : 1784
کل بازدیدها : 9386060
خروجی فید امروز : 38
ورودی گوگل امروز : 37
افراد آنلاین :11 نفر

قاسم آباد يکی از روستاهای واقع در شرقی ترين قسمت گيلان و از توابع شهرچابکسر می باشد که با اوشيان و سياهکلرود به ترتيب از سمت شرق و غرب همجوار بوده و از سمت شمال و جنوب بين دريای مازندران و کوههای البرز محصور هست. قاسم آباد از دهات معمولی بزرگتر بوده و در واقع منطقه ای است با مجموعه ای از دهات يا محلات. بخش غربی قاسم آباد موسوم به قاسم آباد عليا شامل محلاتی چون جير محله، جورمحله ، کُرد محله ، آغوزکله ، روکو ، ملک ميان ، خانسر ، بندبن و بيجارپس. بخش شرقی موسوم به قاسم آباد سفلا شامل محلات چايخانسر ، گالش محله ، کلافه محله می باشد. قاسم آباد چون ديگر شهرها و روستاهای منطقه بين چالوس تا رودسر به سبب نزديکی دريا و کوه از زيبايی خاص طبيعی برخوردار هست . تقريبا تمام زمينهای ساحلی بين جاده و دريا که عرض آن حدود چهارصد متر و پر از ويلا هست در دست از ما بهتران می باشند . قبل از انقلاب در تصاحب سرمايه داران بزرگ و مقامات بلندپايه دولتی چون شريف امامی نخست وزير چند دوره ، جهانشاه صالح، پزشک فرح پهلوی ، ارتشبد آريانا ، شاهپور غلامرضا برادر شاه ، مصباح زاده بنيانگذار و صاحب روزنامه کيهان ، اصفيا رئيس سازمان برنامه و بودجه ، القانيان سرمايه دار بزرگ ،احمد نامدار، سفير ايران در ايتاليا بوده و بعداز انقلاب به تملک انواع نهادها و ارگانهای دولتی و نيمه دولتی در آمدند.کشت برنج ، چای ، مرکبات ، کيوی ، دامداری و پرورش کرم ابريشم ، نمدبافی و توليد چادرشب پايه های اصلی اقتصاد قاسم آباد می باشند.

به دليل عدم حمايت از توليدات داخلی و واردات بی رويه که سودهای کلان نصيب سرمايه داری انگلی(غير توليدی) می کند چون ديگر مناطق شمالی در قاسم آباد هم کشت برنج ، چای و مرکبات دچار بحران بوده و مردم مجبور شدند زمينهايی را که شاليزار و باغات چای و پرتقال بودند به باغات کيوی تبديل کنند. بازار کيوی هم به استثنای سالهای اوليه که محصول تقريبا ناشناخته ای بود و رونقی داشت اُفت کرده و بعيد نيست به سرنوشت برنج و مرکبات و چای مبتلا شود. وضعيت پرورش کرم ابريشم نيز وخيم تراز ديگر عرصه ها ی توليدی منطقه بوده و تقريبا رو به اضمحلال می باشد.

اما مردم تلاشگر ,خونگرم و مهمان نواز قاسم آباد عليرغم تمام مشکلات سعی می کنند هر لحظه از زندگی ی شان را با عشق ، نشاط و سرزنده گی بگذرانند. هنوز هم مراسم کشتی گيری در تابستانها پابرجاست و هنوز دختران با لباس زيبای قاسم آبادی در عروسيها قاسم آبادی می رقصند. اشاره کنم که روستای سياهکلرود واقع در غرب قاسم آباد از نظر فرهنگ و آداب و رسوم و لهجه ی خاص زبان گيلکی فرقی با قاسم آباد نداشته و ييلاق جوردشت يا جواهر دشت نيز صده ها اقامتگاه تابستانی مشترک دامداران اين دو روستا که بسياری از اهالی آنها خويشاوند هستند می باشد.

درباره ی تاريخ گذشته ی دور قاسم آباد چون اغلب نقاط ايران اطلاعات دقيقی در دست نيست. اما در منطقه جواهردشت دفينه هايی که از حفاری های غير تخصصی که اغلب جهت دستيابی به ,گنج, و اشيای قيمتی صورت می گيرد بدست آمده نشان می دهد که منطقه قبل از اسلام مسکونی بوده و به همين جهت هم اهالی از جاهايی که دفينه ای قديمی درآوردند را ,گبر گور, که نام قبرها يا اماکن بازمانده از دوران پيش از اسلام هست می نامند. متاسفانه به علت سادگی و بی غشی مردم راهزنان حرفه ای توانستند به راحتی آنها را فريب داده و به قيمت ناچيزی اشيای بدست آمده را که می توانستند بازگوی گوشه هايی از تاريخ منطقه و ايران باشند را از آنها خريده و به کلکسيونرهای از ما بهتران در خارج از کشور بفروشند . چند سال پيش نزد پير مردی حدود 75 ساله رفتم که 50 سال پيش اشيای زيادی را از درون خاک درآورده بود. تعريف می کرد چند روز بعد سر و کله ی چند نفر که با اسب آمده بودند پيدا شد و تمام دفينه ها را از وی خريدند به استثنای يک پارچ مسی نيم ليتری که رويش نقش ها و طرح های زيبايی کشيده شده بود.

روايت است که منطقه قاسم آباد به علت شجاعت و رزمندگی مردمانش هميشه مشکلی برای زورگويی های حکومت مرکزی و محلی در گيلان و مازندران بود. از آنجايی که فاصله بين کوه و دريا بسيار کم هست قاسم آبادی ها به راحتی می توانستند عبور و مرور نيروهای غير خودی و متجاوز را از بالای کوه تحت نظر داشته و به موقع آنها را مورد يورش قرار دهند. قاسم آباد ازمحدود مناطقی بود که حتا تا زمان قاجار از دادن سرباز به نيروهای دولتی خودداری می کرد. شاه عباس که تصميم داشت به اين خودسری پايان دهد چندين بار قشون فرستاد اما قشونش در چند تلاش با شکست مواجه شد. به همين منظور عده ای از مردم گرجستان و کردستان را به منطقه ی اطراف قاسم آباد کوچ دادند تا ترکيب جمعيت را عوض کرده و از دشمنی شان با حکومت مرکزی بکاهند. يکی از محلات قاسم آباد کُرد محله ناميده می شود که البته کُردی در آنجا نيست ، زيرا کردها و گرجی هايی که به منطقه کوچ داده شده بودند بتدريج در جمعيت محلی مضمحل شده و گيلک شدند. اما اين تلاش های شاه عباس به نتيجه نرسيد و کماکان مردم از فرستادن سرباز به دولت مرکزی و پرداخت ماليات خودداری می کردند. در اوايل دوره ی قاجار نيز وضع به همين منوال بود. مهدى بامداد در کتاب 6 جلدى خود با عنوان تاريخ رجال ايران قرون 12 و 13 و 14 چنين نوشته است : “که در سال 1196 که هدايت الله خان شفتى يا فومنى معروف به اتل خان رشتى حاکم گيلان بود و آغا محمد خان پادشاه قاجار به قصد دست يافتن به او مرتضى قلى خان برادر خود را به تسخير گيلان و دستگيرى او مامور نمود. هدايت الله خان ميرزا صادق منجم باشى را با پيشکشى قابل ملاحظه اى براى مذاکره و مصالحه به نزد آغا محمد خان روانه ساخت و اتفاقاً وساطت او موثر افتاد و حکومت هدايت الله خان تاييد و تنفيذ گرديد و ميرزا صادق از اين پس با آغا محمد خان کاملاً مربوط شده و بعد ها خدماتى نسبت به وى انجام داد. و آغا محمد خان در ازاى خدماتش آبادى قاسم آباد رودسر را به وى بخشيد

فقط بايد به نوشته آقای مهدی بامداد اين تذکر را افزود که آغامحمدخان در واقع دردسر و مشکلی را که خود از حل آن نا توان بود به ديگری منتقل کرد وگرنه ميرزا صادق منجم باشى هم هيچوقت نتوانست کنترلی بر قاسم داشته باشد و اين هديه ی آغا محمدخان سودی عايدش نکرد. در زمان شاه عباس مردم قاسم آباد در محله ی بندن قلعه ای به ارتفاع هشت متر بالای کوه بنا کردند که از آنجا می توانستند براحتی جلگه ی بين کوه و دريا که باريکه ای بيش نيست را تحت نظارت داشته باشند. اين بنا که به قلعه ی بند بن معروف است امروزه يکی از جاذبه های گردشگری استان گيلان می باشد. رزمندگی و شجاعت قاسم آبادی ها زبان زد همه در منطقه بود و امروزه هم اصطلاح “شاه نظری” در موردشان استفاده می شود که منظور اين است که حتی پادشاهان ايران هم از آنان حساب می بردند . امروزه اگر کسی بخواهد به قاسم آبادی ها زور بگويد به وی در مورد تحريک کردن “شانظری رگ” مردم که معرف سرسختی و عدم تمکين به ظلم و ستم می باشد هشدار می دهند. روايت است که وقتی در گذشته مردان به جنگ می رفتند نگهبانی از گذرگاههای حياتی و حتی دريافت ماليات از کسانی که می خواستند از منطقه عبور کنند به عهده زنان قاسم آبادی گذاشته می شد.

اما آشنايی بسياری از ايرانيان با قاسم آباد مديون شهرت لباس و رقص زيبای قاسم آبادی می باشد. لباس قاسم آبادی که ويژه زنان می باشد و تا حدود سی سال پيش تقريبا تمام زنان آنرا می پوشيدند امروزه به استثنای بخشی از زنان بالای چهل سال توسط جوان ترها فقط در عروسيها و ديگر جشنها و در موقع رقص قاسم آبادی پوشيده می شود. در المپيک آسيايی که در تهران قبل از انقلاب برگزار شد در مراسم افتتاحيه پيشاپيش ورزشکاران ايرانی عده ای دختر که گويا تعدادی هم از قاسم آباد بودند با لباس قاسم آبادی رژه ميروند. سه بخش اصلی لباس عبارتند از پيراهن ، تور دستمال(توری سفيد که روی سر می گذارند) ، دامن بلند يا دراز تنبان که دارای چين های فراوان و حدود ده نوار افقی موازی هم با رنگهای متنوع. رقص قاسم آبادی و کشتی(تا ده سال پيش) از مراسم ثابت و هميشگی در جشن های عروسی هستند. کشتی گيری نيز از رسوم قديمی و جا افتاده در منطقه می باشد. هرسال تابستان در جواهر دشت مسابقات کشتی گيله مردی با حضور صدها کشتی گير از گيلان و مازندران برگزار می شود. از چهره های نامدار کشتی گيله مردی پهلوان ايرج يحيی پور معروف به “اژدهای گيلان” می باشد که حدود سی سال پيش از کشتی گيران شکست ناپذير گيلان و مازندران محسوب می شد و امروزه در مسابقات کشتی گيری در جواهردشت و قاسم آباد داوری می کند(3)

نمدمالی يا بافتن نمد از سنتهای ديرين در قاسم آباد می باشد که بيشتر در جورمحله و بندبن صورت می گيرد. نمد که از پشم گوسفند بافته می شود معمولن بعنوان زير انداز استفاده می گردد. نمدهای کوچک و گرد با طرح های زيبا بعنوان دکور و يا پاچراغی استفاده می شوند .

چادر شب بافی نيز از صنايع دستی ويژه منطقه قاسم آباد و سياهکلرود می باشد. دختران و زنانی که لباس قاسم آبادی می پوشند چادر شب را دور کمر می بندند (به استثنای موقع رقصيدن). در گذشته چادرشب را فقط از ابريشم می بافتند ، اما امروزه از نخ و کاموا هم بافته می شود. از چادرشب به عنوان روتختى ، رختخواب پيچ ، بقچه ، زيرانداز ، پرده ، روميزی ، جليقه و لباس هم استفاده می شود. زمينه ی چادرشب ها معمولا سرخ يا سبز بوده و از رنگ های ديگر برای نقش و نگارهای روی آن استفاده می شود . طرح های روی چادرشب علاوه بر خطوط زيگزاگ سياه و سفيد شامل طرح هايی از اسب سوار ، درخت ، گوزن با شاخ‌هاى بلند ، انسان و زن تاج دار نيز می باشند .

آرشیو مطالب
ارسال نظر جديد

  • فروغ شعباني گفته: ۱۶:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۲

    با سلام به تمام قاسم ابادي هاي زحمت كش
    رقص قاسم آبادي واقعا زيباست
    من خيلي قاسم آباد را دوست دارم و به آن افتخار ميكنم

  • مهران گفته: ۱۰:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۵

    سلام
    بواسطه حضور در جشن راهنمايان گردشگري در شهر رامسر، با موسيقي و رقص قاسم آبادي آشنا شدم .

  • یوسف فخرثانی گفته: ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲

    با سلام
    من ساکن تهران ، قاسم آبادی هستم .متاسفانه قاسم آباد تیکه پاره شده و مثل قدیم قاسم آبادی وجود ندارد البته منظورم قاسم آباد علیا هست
    واقعا متاسفم
    با تشکر02/12/90

  • یوسف فخرثانی گفته: ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۶

    باسلام مجدد
    پیرو ایمیلم: قاسم آباد به دلیل اینکه محله های زیادی دارد مثل جورمحله ،جیر محله، بندبن ،خانسر،ملک میان ،رکو،کرد محله و محله های دیگر
    متاسفانه همه این محله ها از هم جدا شده است و مثل قدیم همبستگی و یک پارچه گی وجود ندارد
    ای کاش …
    90/12/06

    • مدیر سایت گفته: ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۶

      با سلام خدمت اقای فخرایی عزیز اگر اطلاعاتی از این روستاها دارید لطفا” برایمان ارسال کنید 🙂

  • یوسف فخرثانی گفته: ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۷

    با سلام و عرض ادب
    در روستای قاسم آباد اکثریت مردم به کشاورزی و اندکی به نمد مالی ، دامداری ،صیادی، مشغول می باشند . در زمینهای برنج متاسفانه به علت سنتی بودن کشاورزی و نداشتن ابزار صنعتی ، به صرفه نمی باشد ومردم زمین را بایر ویا می فروشند( آن هم با قیمت اندک) از همه شورا های محله اعم از جورمحله ،جیرمحله ، بندبن ، خانسر،ملک میان ومحله های دیگر قاسم آباد علیا عاجزانه تقاضا دارم که این روستای قدیمی و بزرگ را کوچک و تیکه پاره نکنند . بیایید دست به دست هم بدهیم تا قاسم آباد مثل بیست یا سی سال قبل بشود و به آن افتخار کنیم.

  • بهارعيسي زاده گفته: ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱

    سلام
    من ازاصالتا بچه قاسم آباد عليا ملك ميان هستم.
    خيلي خيلي مردمش وطبيعتش رو دوستدارم.
    حيف كه ازش جدا شدم.
    واقعا حيف…..

  • یوسف فخرثانی گفته: ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۷

    مدیریت محترم
    سلام
    عکس فوق نزدیک خانه پدرم در قاسم آباد است و دو نفر از نفرات عکس را می شناسم .
    مادر و دختری که سمت چپ عکس هستند.
    خدمت خانم عیسی زاده سلام عرض می کنم .دلیل جدا شدن شما از قاسم آباد را نمی دانم ولی هر چند وقت یک بار می شود به زادگاه سری زد .
    با تشکر
    فخرثانی 07/05/91

  • یاور گفته: ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۷

    نمی دانم

  • زهرا اسماعیلی خانسری گفته: ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶

    سلام من پدر و مادرم قاسم آبادی هستند اما خودم متولد اینجا هستم و فقط برای تعطیلات به قاسم آباد میرویم اما 2 سال است که بخاطر ازدواجی که در همان محل داشتم ( قاسم آباد سفلی )بیشتر به آنجا میرویم ولی کلا آنجا را برای تفریح دوست دارم نه برای زندگی کردن .البته فکر میکنم آقای فخر ثانی یا خودشان یا پدرو مادرشان مارو میشناسن

  • فاطمه فخرثانی گفته: ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲

    سلام فکر کنم از قاسم آباد فقط همون رقصش مونده.

  • فاطمه فخرثانی گفته: ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴

    آنکه به سرنوشت ومردم زادگاهش بی انگیزه است.ارزش یاد کردن ندارد.آنهایی که از زادگاه خود می روند تا رشد کنند باسپری شدن روزگار می فهمند بزرگترین گنج زندگی را از دست داده اندوآن زادگاه است

  • شهریار حاضری گفته: ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳

    لطفا اطلاعات را درست درج نمایید قاسم آباد علیا و سفلی جزء بخش چابکسر میباشند نه کلاچای

    • مدیر سایت گفته: ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷

      آقای شهریاری مطلب اصلاح گردید ممنون 😀

  • امير حسين گفته: ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸

    سلام همه كساني كه در عكس فوق هستند از فاميلام هستند كه در حال حاضر 7 نفر در ميان ما نيستند روحشان شاد . مريم و محترم و صغري و ام البنين و فريبا و كيميا و اصغر

  • امیر حسین حبیبی گفته: ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۸

    سلام به همگی من در روستای قاسم آباد زندگی میکنم و هر اطلاعاتی که بخواهید درمورد قاسم اباد برایتان میگویم خدانگهدار .

  • ش.مشفق قاسم آباد گفته: ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶

    آخی،در عکس فوق فقط دو نفر را شناختم که هیچ کدوم دیگه بین مانیستند رو حشون شاد..

  • صبا گفته: ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۶

    آداب و رسوم و طبیعت و پوشش زیبای قاسم آباد فراموش نشدنیه.. سعی کنیم برای آیندگان حفظش کنیم.. در کانال تلگرامی ما عضو شوید: telegram.me/pachalgilan

  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
    • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی یا گیلکی تایپ کنید.
    • نظرات در ارتباط با همین مطلب باشد در غیر اینصورت از « فرم تماس با مدیریت » استفاده کنید.
    • «مدیر سایت» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
    • از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور یم.
    • نظرات پس از تأیید مدیریت سایت منتشر می‌شود.



    جستجو
    مدیریت
    سایت کرکان بندرانزلی با دامنه
    www.kargan.ir
    نیز در دسترس می باشد.

    روستای کرکان در منطقه جلگه ای و در کنار جاده کپورچال-آبکنار واقع شده دارای نسق 85 ساله (تاتاریخ 1363 شمسی)بوده و از نظر ثبتی جزء بخش 7 حومه انزلی و سنگ شماره 6 میباشد و مسافتش تا کپورچال 7 کیلومتر و تا انزلی 27 کیلومتر است . . .

    شبکه های اجتماعی کرکان
    تبلیغات
    HTML
    محبوب ترین مطالب
    آرشیو ماهانه

    برای اشتراک در خبرنامه کرکان ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید