نویسندگان
تبلیغات
کد HTML تبلیغ
بازدید از سایت
امروز : ۲۸ آبان ۱۳۹۶
بازدید امروز : 302
بازدید دیروز : 5826
تعداد نظرات : 3397
تعداد مطالب امروز :0 عدد
تعداد مطالب : 1792
کل بازدیدها : 9759327
خروجی فید امروز : 17
ورودی گوگل امروز : 7
افراد آنلاین :3 نفر

 

از زمان دقیق احداث بلوار انزلی تاریخ دقیقی در دسترس نیست. اما آنچه مشخص است در زمان های قدیم بلوار به دو قسمت بالا و پایین تقسیم می شد. بلوار فوقانی از شیر سنگی به سمت پل انزلی و بلوار تحتانی از شیر سنگی به سمت موج شکن انزلی است.

زمان احداث بلوار فوقانی به قبل از دهه ۱۳۰۰ و بلوار تحتانی به بعد از آن باز میگردد.

بر طبق اندک اسناد باقیمانده، آبادانی بلوار و تبدیل آن به پارک مدرن و امروزی، در زمان عمید همایون ( ملقب به امین الرعایا) شهردار وقت بندر انزلی صورت گرفته است و گفته می شود که پلان معماری آن از روی یکی از پارک های “بادکوبه” اقتباس گردیده و نام بلوار (بولوار) به همین دلیل بر آن گذاشته شده است.

در سال ۱۳۰۸ تحقیقات گسترده ای توسط متخصصین وزارت داخله، جهت گسترش بلوار – از شیر سنگی تا انتهای بیمارستان سابق (بلوار تحتانی) صورت میگیرد و برآورد مخارج گسترش آن به وزارت فوائد عامه اعلام میگردد و در نهایت با تصویب مبلغ توسعه توسط  وزارت مالیه ، و تصویب هیات دولت، توسعه بلوار در سال ۱۳۱۴ عملی میگردد.

بلوار فوقانی شامل اسکله های قایقرانی و همچنین سکوهای جلو رفته در کانال بود که کافه ها و صندلی های چوبی جهت تفرج مردم بر آن قرار داشت. نرده های آن از نوع بتنی و همانند نرده های موجود در حد فاصل بلوار و خیابان پشت شهرداری ( خیابان فرمانداری) بوده است.

بلوار تحتانی به طول ۴۰۰ متر و خیابان ۱۲ متری  کنار آن ( سی متری) تا قبل از ۱۳۱۴ به صورت خلیجی بود که محلی ها به آن “کوجه دریا” میگفتند و عمدتا به عنوان پارکینک قایق های ماهیگیری مورد استفاده قرار میگرفته و بعد از تصویب هیات وزیران جهت توسعه بلوار عملیات اسکله سازی و ساخت خیابان ۱۲ متری به پیمانکار هلندی واگذار گردید.

همزمان با پایان یافتن عملیات احداث بلوار فوقانی در سال ۱۳۱۷ هنرمندی چیره دست به نام حبیب محمدی شیر سنگی ورودی اصلی بلوار را می سازد. نام سازنده و تاریخ نصب شیر در زیر و سمت راست سینه شیر مشخص است.

در میانه جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۲۰ قسمت ابتدایی بلوار فوقانی توسط نیروی هوایی روسیه بمباران می شود و قسمتی از اسکله آن از بین می رود و تا مدتها به همان صورت باقی می ماند. در سال ۱۳۳۴ شرکت « هود» برنده مناقصه ترمیم  و گسترش سد بلوار  به مبلغ حدود ۸۰۰،۰۰۰ تومان می شود.

اسکله فعلی بلوار انزلی همان اسکله ساخته شده در سال ۱۳۳۴ است که حدود ۳ متر جلو تر از اسکله سابق آن ساخته شده است. با گسترش اسکله بلوار مساحت آن از حدود ۳۰ هکتار به بیش از ۳۵ هکتار افزایش می یابد.

 

منبع مطلب و عکس : وارش

بازدید:7,519بار , ارسال شده در : ۲۶ام آذر, ۱۳۸۹; ساعت : ۸:۱۹ ق.ظ
تعداد نظرات : ۰
آرشیو مطالب
ارسال نظر جديد
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی یا گیلکی تایپ کنید.
  • نظرات در ارتباط با همین مطلب باشد در غیر اینصورت از « فرم تماس با مدیریت » استفاده کنید.
  • «مدیر سایت» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور یم.
  • نظرات پس از تأیید مدیریت سایت منتشر می‌شود.



جستجو
مدیریت
سایت کرکان بندرانزلی با دامنه
www.kargan.ir
نیز در دسترس می باشد.
مرحوم تقی کرکانی خان قدیم کرکان

روستای کرکان در منطقه جلگه ای و در کنار جاده کپورچال-آبکنار واقع شده دارای نسق 85 ساله (تاتاریخ 1363 شمسی)بوده و از نظر ثبتی جزء بخش 7 حومه انزلی و سنگ شماره 6 میباشد و مسافتش تا کپورچال 7 کیلومتر و تا انزلی 27 کیلومتر است . . .

شبکه های اجتماعی کرکان

شماره تلفن تلگرام :0016624759892
تبلیغات
HTML
محبوب ترین مطالب
آرشیو ماهانه

برای اشتراک در خبرنامه کرکان ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید