نویسندگان
تبلیغات
کد HTML تبلیغ
بازدید از سایت
امروز : ۲۰ آذر ۱۳۹۵
بازدید امروز : 68
بازدید دیروز : 3029
تعداد نظرات : 3282
تعداد مطالب امروز :0 عدد
تعداد مطالب : 1742
کل بازدیدها : 8439892
خروجی فید امروز : 10
ورودی گوگل امروز : 45
افراد آنلاین :9 نفر

آیا عصبانیت وخشم را باید بروز داد یا پنهان کرد؟

سالیان متمادی در روان‌شناسی این باور وجود داشت که خشم را ‌باید بروز داد و پنهان کردن خشم مضرات بسیاری برای روح و جسم در پی دارد. فروید یکی از طرفداران این نظریه معتقد بود که افسردگی عصبانیتی است که به درون ریخته شده و به همین دلیل بهتر است عصبانیت ابراز شود تا فرد از عواقب سرکوب این حس در امان بماند. این باور در سال ۱۹۵۰ توسط روان‌کاوی به نام فرانس الکساندر مجددا مطرح و موجب تقویت بیش از پیش این نظریه شد. الکساندر معتقد بود فروخوردن خشم مضرات بسیاری برای فرد در پی دارد. از جمله این مضرات می‌توان به فشار خون بالا اشاره کرد.
اکنون که بیش از نیم‌قرن از این باور می‌گذرد محققان در ارتباط با عصبانیت به باوری کاملا متفاوت رسیده‌اند. آنها معتقدند در مورد ابراز عصبانیت می‌توان به مزایای اندکی اشاره کرد. محققان امروزه معتقدند وضعیت در مورد عصبانیت پیچیده است و برای ارایه نظر نهایی باید متغیرهای بسیاری را در نظر گرفت. به‌طور کلی عصبانیت خطرات متعددی برای سلامتی فرد و حتی اجتماع دربردارد.
مهم‌ترین تاثیر عصبانیت توسط گروهی از دانشمندان طی سال‌ها تحقیق و بررسی به اثبات رسیده است. دانشمندان تعدادی از دانشجویان را که خیلی سریع عصبانی شده و نمی‌توانستند خود را در شرایط دشوار کنترل کنند برای مدت ۲۵ سال به دقت تحت‌نظر گرفتند. پس از این مدت تعداد زیادی از آنها به بیماری‌های قلبی جدی مبتلا شده و تعدادی نیز در اثر عصبانیت‌های پی‌درپی و عوارض ناشی از آن جان خود را از دست داده بودند!
طی نیم ‌قرن گذشته عصبانیت از جمله مواردی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و در زمینه کنترل آن، آموزش‌های مختلفی به افراد داده شده است. افرادی هستند که به‌سادگی عصبانی می‌شوند، تعدادی دیگر دایم در تلاش برای تلافی کردن رفتارهای اطرافیان هستند، هرچند که چندان هم حساس نبوده و به‌واقع از وقایع آزرده نمی‌شوند اما طوری وانمود می‌کنند که گویی به‌شدت عصبانی شده‌اند. تغییر شیوه زندگی اصلا ساده نیست اما شواهد نشان می‌دهد مدیریت خشم کاری است که به نتیجه‌های خوشایندی منتهی می‌شود.
بعضی از ما ذاتا این‌گونه هستیم که به شرایط و رفتارهای اطرافیان، بسیار جدی پاسخ می‌دهیم. اگر والدین ما به‌سادگی عصبانی می‌شدند ما نیز آموخته‌ایم که عصبانیت واکنشی طبیعی در موقعیت‌های مشابه است. به یاد داشته باشید هرچه تاکنون آموخته‌ایم می‌تواند بازآموزی شود.
مطمئنا مهم‌ترین قدم در تعدیل عصبانیت این است که باور کنید عصبانیت به‌طور کامل در کنترل شماست. بسیاری از افراد عصبانی عامل عصبانی‌کننده را مقصر اصلی دانسته و آن را سرزنش می‌کنند. مردی که دایم عصبانی می‌شود همسرش را مقصر می‌داند که با رفتار و اعمالش او را عصبانی می‌کند. زنی که هنگام رانندگی عصبانی می‌شود دیگر رانندگان و اشکالات قوانین و خیابان‌ها را عامل اصلی عصبانیت خود می‌داند. اگر می‌خواهید تغییر کنید باید شخصا مسوولیت اعمالتان را بپذیرید. شما نمی‌توانید دیگران را به دلیل واکنش‌ها و احساسات خودتان سرزنش کنید. واکنش متعلق به شماست و شما باید فکری برای تغییر واکنش‌هایتان انجام دهید.
یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید این است که سعی کنید پاسخ‌ها و عکس‌العمل‌هایی مناسب‌تر و پسندیده‌تر برای شرایطی که شما را عصبانی می‌کنند بیابید. بسیاری از برنامه‌های کنترل عصبانیت در این مرحله ریلکسیشن را پیشنهاد می‌دهند. حتی تمرینات تنفس صحیح که منجر به آرامش می‌شود نتایج مثبتی به بار می‌آورند.
به‌عنوان مثال در ترافیک شدیدی قرار می‌گیرید و می‌دانید به جلسه مهمی دیر می‌رسید و شما معمولا در چنین موقعیت‌هایی عصبانی می‌شوید، اما این‌بار به‌جای عصبانی شدن و فریاد کشیدن یا بوق زدن، به پشتی صندلی تکیه داده و با فواصل زمانی معین چند نفس عمیق بکشید و چند بار به خودتان بگویید من آرام هستم. این کار دفعات اول نتیجه قابل ملاحظه‌ای به‌بار نمی‌آورد اما پس از چند هفته با تمرین در شرایط مختلف از نتیجه شگفت‌زده خواهید شد. علاوه بر تمرین آرامش بیاموزید افکارتان را تغییر دهید. به افکارتان توجه کنید: هنگامی که می‌بینید اتومبیل‌های جلوتر از شما تلاشی برای رهایی از ترافیک سنگین نمی‌کنند عصبانی می‌شوید. در چنین شرایطی کافی است به خودتان بگویید این ترافیک سنگین موجب می‌شود من چند دقیقه دیرتر به مقصد برسم اما رانندگان اطراف من به هیچ عنوان قصد آزار مرا ندارند. تغییر کامل عکس‌العمل‌ها غیرممکن است اما با تمرین مداوم و خواست قلبی، هر غیرممکنی، ممکن می‌شود.
ارسالی از: فاطمه پورقلی کپورچالی کارشناس ارشد روانشناسی

بازدید:1,048بار , ارسال شده در : ۱۳ام آذر, ۱۳۹۳; ساعت : ۶:۰۰ ق.ظ
تعداد نظرات : ۶
آرشیو مطالب
ارسال نظر جديد

  • ولی الله پورقلی گفته: ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳

    فاطمه عزیز سلام
    مطالب شما را خواندم و استفاده کردم
    من اصولاً به روانشناسی علاقه مندم
    موفق و سربلند باشید و دوران زندگی را به شادکامی سر کنید

    • فاطمه پورقلی گفته: ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵

      حضور محترم حاج آقا مهندس پورقلی،استادگرانقدر ما ،با عرض سلام وادب واحترام
      خوشحالم که مطالب مرا خواندید ،متشکرم .هرچند که شما باکوهی از تجربه همراه با سواد وتحصیلات بالا نیازی به این مطالب ندارید ولی گاهی مطالعه مطالب به روز وجدید میتواند براندوخته ها بیفزاید ،روانشناسی علم ارائه مهارتهایی است که به ما کمک میکندبا سلامت زندگی کرده و به آرامش دست یابیم ،در واقع به ما یاد میدهد که چگونه با دوستان مروت وبا دشمنان مدارا کنیم تا به آرامش دو گیتی دست یابیم

      (شعر معروف :آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است بادوستان مروت با دشمنان مدارا ).

      روانشناسان معتقدند که هرچه تا الان ما بدست آورده ایم همه را شخصیت ما برایمان به ارمغان آورده ،اگر شخصیت دیگری داشتیم در همان شرایط چیز دیگری نصیب ما میشد .خداوند از طریق شخصیتی که به ما داده وشرایطی که برما حاکم کرده سرنوشت مارا رقم زده ولی ما با علم وآگاهی میتوانیم بعضی از شخصیتهای مضر خودمان را تغییر دهیم وبه خوشبختی نزدیکتر شویم.

  • مازیار گفته: ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹

    با سلام
    بسیار عالی بود. مایه مباهات است که زیر شاخه کپورچال فعال بوده و مطالب جالب و متنوعی در آن ارایه می گردد.

  • رضا طاهری آبکنار گفته: ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰

    سرکار خانم پور قلی ، سلام
    “مهم‌ترین قدم در تعدیل عصبانیت این است که باور کنید عصبانیت به‌طور کامل در کنترل شماست”
    از خواندن این مقالۀ علمی و جامع استفاده کردم ، حقیر در نیمی از سال های کاری در پاره ای از زمینه های کاری دچار عصبیت ناخواسته می شدم و این ویژگی هم زندگی کاری من را تحت تأثیر قرار می داد و زندگی شخصی ام را.
    تا اینکه یک اتفاق شیرین من را به توانایی خودم در کنترل عصبانیت آگاه کرد و اخیرا” این اتفاق را با عنوان یک “تجربه مفید و درس زندگی” در سایت آبکنار ما منتشر کرده ام و شما را دعوت به خوانش آن می کنم.
    موفق و مؤید باشید

    • فاطمه پورقلی گفته: ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲

      حضور محترم جناب آقای طاهری ،باسلام
      از استقبال جناب عالی کمال تشکر را دارم واز اینکه مقاله مفید واقع شده بسیار خرسندم ،به نکته مهمی اشاره فرمودید باور اینکه کنترل عصبانیت در دست خودمان است بسیار کمکمان خواهد کردتا بهتر بتوانیم آن را کنترل کنیم . عصبانیت نه تنها برای خود بلکه برای فردی که مورد خشم ما واقع شده بسیار زیان بار است بخصوص اگر در خانواده اتفاق بیافتد سبب دل شکستگی شده واعتماد به نفس کودکان و همسرمان را از بین خواهد برد اگر جه آنها توانمند باشند خود را فردی نالایق فرض خواهند کرد. ضمنا اتفاق شیرین شما را نیز خواندم بسیار برایم جالب بود .میتواند درس بزرگی برای خوانندگان هم باشد.متشکرم

  • فاطمه پورقلی گفته: ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲

    باسلامی گرم خدمت مازیار عزیز،بسیار خوشحال شدم، از استقبال وحضور گرم شما کمال تشکر وقدر دانی را دارم ،افتخار دادید آقای دکتر ،امید است شاهد حضور مجددشما بزرگوار باشیم.

  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
    • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی یا گیلکی تایپ کنید.
    • نظرات در ارتباط با همین مطلب باشد در غیر اینصورت از « فرم تماس با مدیریت » استفاده کنید.
    • «مدیر سایت» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
    • از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور یم.
    • نظرات پس از تأیید مدیریت سایت منتشر می‌شود.



    جستجو
    مدیریت
    سایت کرکان بندرانزلی با دامنه
    www.kargan.ir
    نیز در دسترس می باشد.

    روستای کرکان در منطقه جلگه ای و در کنار جاده کپورچال-آبکنار واقع شده دارای نسق 85 ساله (تاتاریخ 1363 شمسی)بوده و از نظر ثبتی جزء بخش 7 حومه انزلی و سنگ شماره 6 میباشد و مسافتش تا کپورچال 7 کیلومتر و تا انزلی 27 کیلومتر است . . .

    شبکه های اجتماعی کرکان
    تبلیغات
    HTML
    محبوب ترین مطالب
    آرشیو ماهانه

    برای اشتراک در خبرنامه کرکان ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید