نویسندگان
تبلیغات
کد HTML تبلیغ
بازدید از سایت
امروز : ۵ تیر ۱۳۹۶
بازدید امروز : 2582
بازدید دیروز : 3694
تعداد نظرات : 3344
تعداد مطالب امروز :0 عدد
تعداد مطالب : 1773
کل بازدیدها : 9160787
خروجی فید امروز : 42
ورودی گوگل امروز : 39
افراد آنلاین :6 نفر

 

 

چرا بدن دچار ضعف سیستم ایمنی میگردد و چگونه میتوان این ضعف را بهبود بخشید؟

تضیف سیستم ایمنی بدن از سن 30 سالگی شروع می شود که علت آن کاهش تعداد و فعالیت سلولهای T است. این سلولها علاوه بر مبارزه با ویروسها و سلولهای توموری جهت دفع حملات باکتری ها و دیگر عوامل مضر به گلبولهای سفید کمک می کنند.

نحوه عملکرد سیستم ایمنی ، در تعیین طول عمر و احتمال ابتلا به سرطان مؤثر است. براساس تحقیقات انجام شده روی افراد سالم بالای 60 سال ، درصورتیکه فعالیت سیستم ایمنی بدن کاهش یابد میزان ابتلا به سرطان دو برابر میگردد و احتمال کرگ دوبرابر میشود. اما جالب اینجاست که ضعف سیستم ایمنی بدن جبران پذیر بوده و در بسیاری از موارد بیماری های ناشی از آن با مصرف مقادیر متوسط یا بالا از برخی ویتامین ها و مواد معدنی قابل درمان است.

 

راه های حفظ و تقویت سیستم ایمنی

1-  مصرف قرص مولتی ویتامین:

 گرچه باور کردن این موضوع مشکل است اما مدارکی وجود دارد که نشان میدهد مصرف تنها یک قرص مولتی ویتامین که حاوی مواد معدنی هم باشد ، بطور شگفت آوری توانایی سیستم ایمنی را در مقابله با عفونتها و سرطان افزایش میدهد.

2-  ویتامین E مصرف کنید:

 یک روش مؤثر دیگر که سبب تقویت سیستم ایمنی می شود، مصرف مکمل های این ویتامین است. این ویتامین قدرت فوق العاده ای در افزایش عملکرد سیستم ایمنی دارد. یکی از فعالیت های مهم ویتامبن E ،ممانعت از تولید پروستاگلاندین E2 است . مقدار این ماده هورمون مانند با افزایش سن در بدن بالا رفته و موجب کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن می گردد. همچنین این ویتامین مانع از تقسیم و تولید مثل ویروسها می شود.

3-  ویتامین  B6 مصرف کنید:

محققان معتقدند  کمبود ویتامین  B6   سبب اختلال فعالیت سیستم ایمنی بدن می شود اما بامصرف مکمل های آن بامصرف 1.9 میلیگرم برای زنان و 2.88 میلی گرم برای مردان در طول 3 هفته می توان فعالیت سیستم ایمنی را در بسیاری از افراد به حالت عادی باز گرداند. البته از سن 40 سالگی به بعد به منظور پیشگیری و توقف بیماریهای مربوط به سیستم ایمنی،  نیاز بدن به ویتامین  B6  20 تا 45% بیشتر از مقادیر توصیه شده است.

4-  روی مصرف نمایید:

روی سبب حفظ غده تیموس و برقراری واکنش های ایمنی در بدن می گردد . مقدار مورد نیاز این ماده معدنی که در قرص های مولتی ویتامین یا مکمل های جداگاه روی وجود دارد در مباحث قبل توضیح داده شده است.

5-  ویتامین C مصرف کنید:

 این ویتامین به منظور مقابله با عفونتها سبب افزایش گلبولهای  سفید خون می گردد. همچنین ویتامین C موجب افزایش گلوتاتیون خون می شود. در نورد این ماده قبلا” صحبت شده است این ماده در عملکرد سیستم ایمنی بسیار حیاتی است. مصرف 500 میلیگرم ویتامین C در روز باعث افزایش فعالیت سیستم ایمنی می گردد البته در صورتیکه دچار بیماری های عفونی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی شوید برای کاهش علائم بیماری نیاز به مقادیر بسیار بالاتری در حد چندین هزار میلی گرم از این ویتامین خواهید داشت.

6-  سلنیوم کافی مصرف کنید :

 عدم وجود سلنیوم در بدن سبب فعالیت ویروسها شده و مکانیزم تولید مثل آنها را افزایش و ایجاد بیماری می نماید. براساس برخی شواهد سلنیوم از طریق افزایش قدرت ایمنی بدن ، از بروز سرطان جلوگیری می نماید. بنا به نظر محققان خوردن غذاهای سرشار از سلنیوم یا مکمل های آن یا مصرف روزانه یک قرص سلنیوم حاوی 100 تا 200 میکروگرم برای رساندن سلنیوم لازم به بدن کافی است . در مورد سلنیوم در بخش های قبل صحبت شده است که می توانید مراجعه فرمایید فقط توجه داشته باشید استفاده بیشتر از مقادیر توصیه شده سمی و خطرناک می باشد.  

٧-  ماست بخورید:

باکتری های ماست سبب افزایش کارکرد سیستم ایمنی می گردند. طبق تحقیقات بعمل آمده خوردن روزانه دوفنجان ماست معمولی در طول یک سال گاما اینترفرون را که یک عنصر اساسی در تنظیم فعالیت سیستم ایمنی است و با عفونتها مقابله می نماید به میزان 500% در افراد پیر و جوان افزایش میدهد. همچنین تحقیقات دیگر نشان داده است که اشخاصی که بمدت یک سال روزانه یک فنجان ماست مصرف می کنند در مقایسه با دیگران 25% کمتر به سرماخوردگی مبتلا می شوند. ماست دارای باکتری های زنده و فعالی بنام لاکتوباسیل ، بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس می باشد. همچنین ماست سرشار از پروتئین و انواع ویتامین های گروه B است که برای رشد سلولهای مغز حیاتی است. کودکان و نوجوانان را به مصرف این ماده غذایی ارزشمند تشویق کنید والبته خودتان را نیز فراموش نکنید .

 

منبع: وبلاگ سلامت زندگی نوشته خانم ثریا نصیری آبکنار

بازدید:5,820بار , ارسال شده در : ۱۰ام آبان, ۱۳۸۹; ساعت : ۳:۰۱ ب.ظ
تعداد نظرات : ۰
مطالب مرتبط
شرمنده ايم! مطلب مرتبطي براي شما يافت نشد.
آرشیو مطالب
ارسال نظر جديد
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی یا گیلکی تایپ کنید.
  • نظرات در ارتباط با همین مطلب باشد در غیر اینصورت از « فرم تماس با مدیریت » استفاده کنید.
  • «مدیر سایت» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور یم.
  • نظرات پس از تأیید مدیریت سایت منتشر می‌شود.



جستجو
مدیریت
سایت کرکان بندرانزلی با دامنه
www.kargan.ir
نیز در دسترس می باشد.

روستای کرکان در منطقه جلگه ای و در کنار جاده کپورچال-آبکنار واقع شده دارای نسق 85 ساله (تاتاریخ 1363 شمسی)بوده و از نظر ثبتی جزء بخش 7 حومه انزلی و سنگ شماره 6 میباشد و مسافتش تا کپورچال 7 کیلومتر و تا انزلی 27 کیلومتر است . . .

شبکه های اجتماعی کرکان
تبلیغات
HTML
محبوب ترین مطالب
آرشیو ماهانه

برای اشتراک در خبرنامه کرکان ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید