نویسندگان
تبلیغات
کد HTML تبلیغ
بازدید از سایت
امروز : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
بازدید امروز : 1989
بازدید دیروز : 3673
تعداد نظرات : 3364
تعداد مطالب امروز :0 عدد
تعداد مطالب : 1785
کل بازدیدها : 9406848
خروجی فید امروز : 26
ورودی گوگل امروز : 28
افراد آنلاین :7 نفر

معرفی روستای ملک میان
ملک میان ازدو واژه ملک+میان ساخته شده که به معنی بین ملک های زیادی هست میباشد.
این روستادرشهرچابکسردرشهرستان رودسرازاستان گیلان میباشدکه ازغرب به روستای خانسر و از شرق به روستای قاسم آبادسفلی وازجنوب به رشته کوههای البرز وازشمال به روستای توسکامحله متصل میباشد.ازنظرجغرافییایی طوریست که چشم اندازخوبی ازهرسو داردهم به جنگل های پرازدرخت هم به دریای خزرخلاصه خیلی دیدنی است. ملک میان تا به امروز حدود ۲۰۰ خانوار بوده است.
 

تاریخچه چادر شب بافی قاسم اباد ملک میان

ذوق و زيبايى دردست بافته هاى زنان گيلك
«چادرشب بافى» يكى از هنرها و صنايع دستى زيباى استان گيلان است كه توليد اين هنر دستباف در قسمتهاى وسيعى از استان به خصوص در شهرها و روستاهاى شرق گيلان متداول و مرسوم است. در اين ميان اما مركز عمده چادرشب بافى گيلان شامل روستاهاى اطراف شهرستان رودسر به خصوص «قاسم آباد سفلى و عليا» است. توليد چادرشب توسط زنان روستايى اين مناطق و در فصول غيركشاورزى (پاييز و زمستان) توسط دستگاههاى بافندگى سنتى خاص صورت مى پذيرد. نوع مرغوب اين توليدات از كجين «ابريشم درجه ۳» بافته مى شود اما امروزه توليدات نخى و نيز كاموايى آن بيشتر متداول است.
محصول توليدى مذكور به صورت نوار با عرض حدود ۳۰ سانتيمتر بوده كه از به هم دوختن از عرض ۷ الى ۸ تكه به طول ۲ متر از نوارهاى مذكور، چادرشب به وجود مى آيد.
چادر شب جزئى از لباس محلى زنان منطقه قاسم آباد بوده و مصارف متعدد ديگرى درزندگى مردم مناطق روستايى دارد. اين محصول به عنوان روتختى، رختخواب پيچ، بقچه، زيرانداز، پرده، روميزى و … نيز در زندگى روزمره مردمان اين ديار مورد استفاده قرار مى گيرد. البته بازار عمده دادوستد چادر شب در محدوده مراكز توليد و در بازار روزهاى مناطق شهرى و روستايى گيلان است.
اما اخيراً با توليد محصولات جانبى كه از اين منسوجات ساخته مى شود از جمله كلاهك آباژور، روميزى، روتلفنى، روتلويزيونى، روطاقچه اى و حتى پيراهن مردانه و … مى توان بازار وسيعترى براى اين محصول دستى زنان پرتوان و سختكوش روستايى پيش بينى نمود.
قاسم آباد شامل قسمتهاى قاسم آباد سفلى (پايين محله)، قاسم آباد عليا (بالامحله)، بندبن، خانه سر، ملك ميان و شام محله است.
قاسم آباد عليا تقريباً داراى ۱۵۰ خانوار سكنه است كه تقريباً در هر خانه يك دستگاه چادرشب باف پيدا مى شود، در محله قاسم آباد سفلى در حدود ۱۰ زن و دختر به بافت چادر شب نقش دار با استفاده از كجين و ابريشم طبيعى و در حدود ۶۰ نفر به بافت چادرشب معمولى و ساده مشغول هستند.
اغلب دختران قاسم آباد چادرشب مرغوب را كه با مخلوطى از كجين (نوعى ابريشم درجه۳) بافته مى شود به منظور تهيه جهيزيه شان بافته و آماده مى نمايند و اين نوع محصول به ندرت براى فروش عرضه مى شود.
پارچه چادرشب باريك به عرض ۳۱ سانتيمتر و طول ۲ متر است كه نقشهايش را در پود نمودار مى كند. چادرشب با تقسيم توپ پارچه به ۶ قسمت و دوختن آنها به يكديگر تهيه مى گردد. اهالى قاسم آباد براى حفظ آداب و رسوم محلى بخصوص پوشيدن لباس هاى سنتى و برگزارى مراسم عروسى ، بسيار كوشا هستند. علاوه بر قاسم آباد در بى بالان و گزافرود در ۲ كيلومترى جنوب غربى بخش كلاچاى بافت چادرشب به صورت خانگى مرسوم مى باشد و هنوز فراموش نشده است .
به طور متوسط بافتن يك چادر شب در حدود يك ماه طول مى كشد زيرا زنان قاسم آباد در ساعات فراغت از خانه دارى، پارچه بافى مى كنند و در روز بيش از ۳ تا۴ ساعت وقت صرف آن نمى شود. براى بافتن چادر شب كه مخلوطى از كجين و نخ پنبه اى تابيده است يك كيلو كجين مصرف مى شود.
مهمترين مشكل چادر شب بافى گرانى كجين است و به همين دليل نيز استفاده از نخ كاموا براى ايجاد نقشهاى رنگى رفته رفته متداول شده كه البته به اصالت و مرغوبيت چادر شبها لطمه زيادى زده است.
رنگ اصلى زمينه چادر شبها معمولاً قرمز است. البته متن بنفش و سبز نيز به مقدار بسيار كم در منطقه قاسم آباد بافته مى شود. طرح هاى كار شده روى چادر شب هندسى بوده ورنگهاى سفيد، سبز، نارنجى، زرد ، صورتى، آبى و قرمز در تركيبهاى هماهنگ در آن استفاده شده است. نگاره ها آميزه اى است از صور طبيعى واشكال انتزاعى هندسى است كه بر روى نخستين آثار سفالى منقش منطقه نيز ديده مى شود.
دستيار پروفسور ابراهام پوپ محقق شرق شناس عقيده دارد كه اينگونه تزئينات مختص به بافتهاى روزگاران نخستين است. پروفسور آبراهام پوپ در گزارش بافت چادر شبهاى قاسم آباد مى نويسد: «خطوط زيگزاگ با رنگهاى متناوب سياه و سفيد كنايه اى است از بركه هاى پر موج كه در نور آفتاب بازتاب يافته است. در آثار سفالى لرستان نقش هاى شطرنجى را نماينده كشتزارها مى دانند».
«ماه ويريب دار» و «درياگل» ۲، نمونه از نقشهايى است كه زنان چادرشب باف قاسم آباد در دستباف هاى خود از آنها استفاده مى كنند.
پروفسور پوپ كه در خصوص فرهنگ ممالك شرق تحقيق كرده است در بخش ديگرى از گزارش چادر بافى قاسم آباد در خصوص نقش هاى روى چادر شبها مى نويسد: نقش شانه كه در چادر شبها ديده مى شود يادآورنده هنرعاميانه قفقاز است كه براى مردم، خواص سحر آميز بسيار داشته است، همچنين وى تصاوير اردك و غاز و درخت و گل را نشانه هاى معمولى بركت وشادى مى داند، بافندگان روستايى نيز اين فرم ها را نشانه بركت وشادى مى دانند و مى گويند:از كودكى اين فرم ها را آموخته ايم واين اشكال نمى تواند چيزى غير از بركت معنى داشته باشد.
پروفسور پوپ اشاره به صف اسبها وسواران برجسته اى دارد كه بر روى چادر شبها نقش شده است و آن را با نقش قالى «پازيريك» كه به همين شكل داراى صفى از سواران در كنار بركه اى است مقايسه مى كند متأسفانه اين گونه نقشها ديگر بافته نمى شود و به ندرت مى توان اين نقش را در چادر شبهاى قديمى يافت. وقتى در خصوص علت بافته نشدن اينگونه نقش ها از زنان روستايى سؤال مى شود در پاسخ مى گويند: تا ۱۵ سال پيش نيز اين فرم ها در چادر شبهاى قاسم آباد بافته مى شد اما اين نقش جزو نقوش پركار است و اين نوع نقش ها وقت زيادى مى برند آنها همچنين مى گويند هزينه زياد زندگى بافندگان را مجبور كرده تا هر چه زودتر كار بافت چادر شب را تمام كرده و در بازار به فروش رسانند. از اين رو استفاده از اينگونه نقش ها مقدور نيست و سعى بر اين است كه فرمهاى ساده اى انتخاب شود تا چادر شب زودتر بافته شود.
يكى ديگر از فرمهايى كه روى چادرشبهاى قاسم آبادى يافت مى شود نقش «قالى گل» است كه مرتبط به زمانى است كه براى اولين بار قالى به اين منطقه آورده شد. استادكاران و بافندگان آن زمان از گلهاى قالى خوششان آمده و سپس از آن تقليد كرده و به همين دليل اسم اين نقش را قالى گل گذاشتند.
خسرو رفيعيان، مدير صنايع دستى استان گيلان در خصوص هنر چادرشب بافى مى گويد: هنر چادر شب بافى يكى از صنايع دستى سنتى و مشهور شرق گيلان در منطقه قاسم آباد رودسر بوده كه توسط زنان روستايى در فصول غيركشاورزى توليد مى شود. موارد مصرف چادرشب علاوه بر روتختى و روتلويزيونى، به صورت سنتى به دور كمر زنان روستايى به هنگام كار و حمل فرزندانشان بسته مى شود. ضمن اينكه به عنوان جهيزيه جزو سرمايه دختران محسوب مى گردد.
وى درمورد كارهاى صورت پذيرفته براى تداوم و تقويت اين نوع صنايع دستى مى گويد: برگزارى واحدهاى آموزشى در شهرستانها و جذب هنرجو در رشته هاى صنايع دستى بخصوص چادرشب بافى از اقدامات حمايتى ما بوده كه هم اكنون نيز اين طرح در مركز آموزش واقع در شهرك تاريخى ماسوله در حال اجرا است.
***
مى توان گفت هنرمندان بافنده چادرشب هاى رنگين قاسم آبادى از نظر ذوق و زيباشناسى و هنر رنگ آميزى بافته هاى خويش به مرحله وزيبايى شناسى علمى رسيده اند. اين روستاييان علم خويش را مديون كار و تلاش و زندگى آزادشان در دامان طبيعت هستند. آنها به خوبى نيازهاى زندگيشان را در چادرشبها پاسخ مى گويند. اين بافندگان نشاطها، هيجانها، ترس و تشويششان را با استفاده از انواع تقابلهاى رنگى بر روى چادرشبها مى بافند. هنرمندان اين منطقه با وجود اينكه ممكن است از نظر انتخاب فرمها و نقوش استعمال شده بر روى چادرشبها الهاماتى از دورانهاى قبل و از تمدنهاى باستانى منطقه گرفته باشند ولى اين الهامات را تكميل كرده اند آنچه به وسيله ايشان ارائه گرديده، تكميل تر و زيباتر از آثار قبل بوده است و مهارت و استادى هنرمند و ذوق لطيف و نكته سنج او به خوبى در بافته هاى هنرى اش تجلى نموده است. آنچه مسلم است اين نبوغ هنرى متمركز در اين ناحيه نيز مى تواند به وسيله هنرمندان دوره هاى بعد مورد استفاده قرار گيرد.

 

منبع :وبلاگ ملک میان دات بلاگفا

آرشیو مطالب
ارسال نظر جديد
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی یا گیلکی تایپ کنید.
  • نظرات در ارتباط با همین مطلب باشد در غیر اینصورت از « فرم تماس با مدیریت » استفاده کنید.
  • «مدیر سایت» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور یم.
  • نظرات پس از تأیید مدیریت سایت منتشر می‌شود.



جستجو
مدیریت
سایت کرکان بندرانزلی با دامنه
www.kargan.ir
نیز در دسترس می باشد.

روستای کرکان در منطقه جلگه ای و در کنار جاده کپورچال-آبکنار واقع شده دارای نسق 85 ساله (تاتاریخ 1363 شمسی)بوده و از نظر ثبتی جزء بخش 7 حومه انزلی و سنگ شماره 6 میباشد و مسافتش تا کپورچال 7 کیلومتر و تا انزلی 27 کیلومتر است . . .

شبکه های اجتماعی کرکان
تبلیغات
HTML
محبوب ترین مطالب
آرشیو ماهانه

برای اشتراک در خبرنامه کرکان ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید