نویسندگان
تبلیغات
کد HTML تبلیغ
بازدید از سایت
امروز : ۱۰ مرداد ۱۳۹۳
بازدید امروز : 1245
بازدید دیروز : 5148
تعداد نظرات : 2291
تعداد مطالب امروز :0 عدد
تعداد مطالب : 1472
کل بازدیدها : 5096191
خروجی فید امروز : 18
ورودی گوگل امروز : 166
افراد آنلاین :7 نفر

 

 تصویری از مراسم عروسی در روستای انبوه

دامداری در ویه
دامداری در روستای ویه ؛بحثی که خیلی از شما عزیزان یا به آن توجه نمی کنید ویا اینکه از این بحث دوری می کنید.
سالها پیش حد اقل حدود ۵۰خانوار در روستا صاحب دام بودند ولی امروزه اگر بگوییم که این تعداد به۵خاوار هم نمی رسد گزاف نگفته اییم.۵۰کجا و۵کجا؛؛!معمولاَ همه روستاییان را با کشاورزی و دامداری می شناسند ولی این مورد در ویه صدق نمی کند.ویه ای که در دامداری جزء روستاهای سرآمد عمارلو بود امروزه برای ساده ترین محصولات دامی نیز دچار مشکل است.ماست،پنیر،دوغ،شیر وبسیاری دیگر که تا چند سال پیش دیگران حاضر بودند برای آنها پول زیادی به روستاییان بدهند ،مردم ویه را مجبور کرده است که برای تهیه این محصولات پولهای زیادی را خرج کنند.علت چیست؟یکی از علت هامهاجرت از روستا به شهر است.بسیاری از افراد دامهای خودرا فروخته و به دنبال تهیه مسکن برای خود بوده اند.مسکنی که طبیعت،سرمایه و بسیاری را از آنها گرفت.از این میان افرادی هم کار دامداری را ادامه دادند و دامداری را شغلی برای خود دانستند که می توان به۱-سید موسی حسینی۲-شیرزاد نصیری ۳-عبدالحسین کوچکی ۴-منصور فاریاب و…اشاره کرد.
 

فوتبال در ویه
جوانان روستای ویه هم مانند بقیه جوانان ایران،سرگرمی اصلیشان فوتبال است.سابقه این ورزش در روستا مشخص نیست ولی از همان ابتدا کری خوانی فوتبال بین ویه وکلیشم بوده است.بازی این دوتیم آنقدر برای هم مهم بوده است که بدون هیچ منفعتی حتی به جنجال کشیده می شد.بعداز آن سالها تیمهای خرمکوه و یکنم هم تشکیل شدند و به رقابت با یکدیگر پرداختند.تیم ویه در مسابقات فوتبال عمارلو در داماش(سال-۱۳۷)با عملکرد ضعیف فقط توانست کاپ اخلاق را کسب کند.بعداز آن هیچ مسابقات رسمی جریان نداشت تا سال۱۳۸۵که باز هم در داماش برگزار شد وتیم ویه در گروه ۵تیمی خود با ۳تساوی ویک باخت مقابل تیم خرمکوه از دور رقابتها حذف شد.بعداز این مسابقات هم تاکنون مسابقه رسمی انجام نشده است.اما بعد از ساخته شدن زمین ورزشی جدید فوتبال در ویه به اوج خود رسید به گونه ای که در ایام عید نوروز۸۸ازساعت۸صبح تا۸شب زمین فرصت استراحت کردن را هم نداشت.در این زمان تیمهای بسیاری شکل گرفت.علاوه برتیم دهیاری ویه که سابقه حضور در مسابقات رسمی را داشت،تیم محمودآباد، تیم کرج و تیمهای کم پایداری هم حضور داشتند.در تابستان رقابتهای دوستانه بین تیم ویه و تیمهای روستاهای اطراف آنقدر زیاد شده بود که حتی در چند روز تیم ویه دو بار به میدان رفت. حضور تیمهای لایه وانبوه و رقابت با تیم ویه بعد از چند سال کمی تعجب داشت.اما برخلاف نوشته ها روستای ویه نتوانسته بازیکنی را به سطح اول یا دوم فوتبال ایران بشناساند.در این میان یاسر خانبابایی بود که توانست به تیم امید سپاهان تهران برود و حتی توانست نظر مربیان تیم امید پیروزی تهران را جلب کند اما به دلایلی نتوانست فوتبال را ادامه دهد.هم اکنون هم علی حیدری سرشناسترین بازیکن فوتبال در ویه است که در تیم سرخپوشان پابه توپ میزند.این فقط کل فوتبال ویه نیست،افرادی بوده اند وهستند که استعداد آن را داشته اند ودارند که حتی در تیمهای لیگ برتری بازی کنند.از آن جماه می توان به محمد کوچکی،رضا فاریاب و چندی دیگر اشاره کرد.در اینجا می خواهیم اسامی بازیکنان تیم ویه(اغلب تیم دهیاری)را برای شما بینندگان بنویسیم:
۱-قدرت الله شیخی(دروازه بان)۲-محمدعباسی(دفاع وسط)۳-علی(برزو)کوچکی(دفاع چپ۴-مهدی حسینی (دفاع راست)۵.سعیدفاریاب(کاپیتان و هافبک دفاعی)۶-رامین ربیعی(هافبک راست)۷-مجتبی قویدل(هافبک چپ)۸-ابولفضل کشتکار(هافبک ومهاجم)۹-مهدی حسینی(مهاجم)۱۰-احمد فاریاب(مهاجم)۱۱.محمد کوچکی(مهجم) دیگر بازیکنان: سید مسعود حسینی،میلادشعبانی،علی کوچکی و…
از بازیکنان قدیمی ویه می توان به سید هانی حسینی،سید حسین حسینی،فرزادکوچکی،سبزعلی کوچکی،علی محمد خواه،اسماعیل نصیری اشاره کرد.

کوههای ویه
روستای ویه در میان رشته کوهای البرز قرار گرفته است طوری که از شرق،شمال،جنوب و غرب کاملاً کوهها فضای باز زیادی را برای روستا باقی نگذاشته است. تصاویر زیر کوههای قسمت جنوبی و شرقی روستا را به خوبی نمایان می کند.
تصویر زیر کوه قسمت جنوبی روستا می باشد.گفته می شود در این کوه قلعه ای بوده است.و این واقعیتی است که دلیل آن پیدایش انواع آثار باستانی در آن است.این منطقه که به گور عمر هم معروف است متعلق به سایت میراث فرهنگی شهرستان رودبار می باشد. گفته می شود تا قبل از زلزله ۳۱خرداد سال۶۹ حمام داخل قلعه کاملاً مشخص بوده است.این مکان هر ساله موردکاوش میراث فرهنگی بوده و گردشگران داخلی و خارجی هم برای دید این مکان تاریخی به روستاسفر میکنند.

مشکلات و تفکرات قدیمی
«قل ارایتم ان اصبح ماؤکم غوراً فمن یاتیکم بماءمعین» بگو به من خبر دهید اگر آب شما [به زمین] فرورود ، چه کسی آب روان برایتان خواهد آورد؟!از آنجا که ۲۰سال از زلزله ۳۱خرداد سال۱۳۶۹می گذرد وخرابی های به جا مانده از آن هنوز هم که هنوزهست تعمیر نشده،چگونه وچرا انتظار داریم زلزله اجتماعی منطقه عمارلو بدون آسیب باشد؟؟!!عکس پایین صفحه را مشاهده می کنید،آیا می دانید این چشمه کوچک در فصل بی آب تابستان آب شستشوی ظروف والبسه حدود۸۰ درصد مردم روستای ویه می باشد؟!؟!؟!؟!هم جای تعجب دارد!! و هم جای سوال؟؟شاید شما فکر می کنید باز هم مسئله بی آبی است و باز هم حرفهای تکراری؛اشتباه نکنید در این مطلب میخواهیم نگاهی نو به مسائل روستا داشته باشیم. چرا بعد از این همه سال به جای قابل توجهی حتی در منطقه هم نرسیده ایم؟این سوالی است که همه باید جوابگو باشند از پیرمرد روستا گرفته تا همه مسئولین و فارغ التحصیلان روستا.کمی به روستا های دور و اطراف توجه کنیم !ببینیم آنها کجا هستند و ما کجا؟روستاهایی که تمام ارگانها تحت اختیارشان است و به تازگی هم صدا وسیما را ازآن خود کرده اند.ادعای ما این است که موقعیتی سوق الجیشی داریم .ادعایی که در عمل هیچ وقت به واقعیت تبدیل نشده است.نانوایی که نداریم،خوابگاههای دانش آموزی هم نداریم،زمین ورزشی که نداریم و …پس این سوق الجیشی بودن به درد کجا می خورد؟؟ سالهاست منتظر یک سالن ورزشی هستیم،منتظر ساختن یک دبیرستان و خوابگاه هستیم(با این وجود مدرسه راهنمایی را از ذست دادیم)،منتظر یک نانوایی هستیم و فقط منتظر هستیم..؛این مشکلات از کجا ناشی می شود،به نظر من تفکرات در روستا بسیار قدیمی شده و همه کار دهیار یا شورایی را می پسندند که برای آوردن آب تلاش کند و هرگونه اقدام دیگر را به درد نخور می شمارند. این مسئله باعث شده است نه تنها به آب نرسیم از امکانات دیگر هم بی نصیب بمانیم.فکر مطلق راجع به آب باعث عقب ماندن روستا شده است و همه این طرز تفکر را دارند که همه چیز با آوردن آب حل می شود.عده ای هم که تلاش می کنند به هر وسیله ای حتی التماس و رشوه دهی آب را با نام خودشان به روستا بیاورند که این مسئله نه تنها موجب پایین آوردن منزلت روستا می شود نتیجه خوبی هم برای آوردن آب ندارد.امروز باید به این باور برسیم که اگر ویه ای آباد داشته باشیم قبل از هر چیز اندیشه ای صحیح داشته باشیم.

 

اتفاقات جالب محرم۸۸
امسال محرم که به روستا رفتیم اتفاقات جالبی افتاد.خوب نمیشه تک تک اونارو به شما گفت ولی سعی می کنیم مهمترین اونارو برای شما بنویسیم. اولاً از بی نظمی های مراسم عزاداری براتون بگم.هرکی سعی می کرد یه جوری میکروفون رو برداره و برای خودش بخونه.جالبه محدود افرادی با مداحان همراهی می کردند وبه قولی جواب می دادند.در روز تاسوعا هم عده ای سینه زن با بلندگو دستی براشون می خوندند و عده ای هم زنجیر زن با باندهای بزرگ صداشون همه جا رو بر داشته بود.ما که نفهمیدیم با کدوم یک از اونها همراهی کنیم. این هم برای اولین سال نبود،هر سال به همین شکله.
ثانیاً عزاداری روز تاسوعا که در مرقد امامزادگان احمد ومحمد(علیهم السلام) بر گزار شد تحت تاثیرحضور نبی الله باقریها بازیکن تیم پرسپولیس قرار داشت و همه سعی می کردند یه عکسی با او بگیرند ویا با ایشون صحبت کنند.حاج آقا باقریها هم افتخار دادند ودر زمین ورزشی روستای ویه حضور یافتند و یه پا هم به توپ زدند.  ثالثاً در شب عاشورا جناب آقای مردانپور فرماندار شهرستان رودبار به داخل مسجد وارد شدند و مردم روبه کلی شکه کردن چون مردم روستا یه مدت طولانی بود که رنگ صورت مسئولین رو ندیده بودند.خلاصه بعداز کلی روبوسی و حال واحوالف دهیار روستا آقای فرزاد کوچکی (که احتمالاً تنها کسی بود که می دونست فرماندار میخواد بیاد)شروع به گفتن مشکلات روستا کرد.از مسئله پایان نشدنی آب گرفته تا سالن ورزشی و هزاران مشکل دیگر.جناب فرماندار هم بعد از آقای کوچکی به پشت میکروفون آمد و تقریباً از همه سوالها تفره رفت.از دیگر نکات جالب برگه های بیشمار مردم به فرماندار بود که احتمالاً به دلیل بد بودن دست خطها حاضر به جواب دادن نشد.نکته دیگر تکبیرها و صلواتهایی بود که جو مسجد را به شلوغی می کشاند.
رابعاً جواب نامه ای راجع به که حاج آقا عبد الرحیم رحیمپور(روحانی فرستاده شده از قم)به دفتریاست جمهوری داده بوده اند آمده بود و در این پاسخ نامه فقط به کار های قبلی که انجام شده پرداخته بودند وهیچ اثری از امید واری برای مردم روستا نبود. خامساً در روز عاشورا بعد از زیارت مزار اهل قبور برای اولین بار به طرف مسجد تازه مرمٌت شده امام حسن مجتبی (ع) حرکت کردند وبعد از عزاداری کوتاهی به مسجد صاحب الزمان(عج) باز گشتند.سادساً هیئت حضرت ابولفضل(ع) فعالتر شده بود وامکانات عزاداری زیادی را فراهم کرده بود.در این جااز هیئت سیدالشهدا(ع) نیز به دلیل کار های خوبی که برای عزا داری انجام دادند تشکر می کنیم.

عروسی در ویه
ازلحاظ برگزاری عروسی در این روستا می توانیم آنرا به چهاربخش تقسیم کرد:
۱.مراسم شب حنا بندان
۲.صبح روزعروسی وبردن داماد به حمام وجشن کوتاه در جلوی حمام
۳.دادن نهاروشیرینی
۴.برگزاری جشن اصلی بعد ازظهر
این مراسم درسالهای گذشته بسیار ساده انجام می شدولی در سالهای اخیر روبه تجمل گرایی کشیده شده است”ولی همچنان آن هویت اصلی خودرا از دست نداده است.در عروسی های ویه اغلب آهنگها به شیوه ی سنتی شمالی است وکمتر از شعر های دیگر استفاده می شود.مراسم مجمعه بری از سنتهای مخصوص این روستاست که کمتر جایی این رسم را به خود دیده است.این مراسم درقبل وبعداز عروسی انجام میپذیرد.همانطور که در شکل می بینیدمراسم رفتن به خانه ی عروس وآوردن عروس به خانه ی دامادبرای جشن عروسی از دیگر ویزگی های مراسم عروسی در ویه است…………………….

منبع: وبلاگ روستای ویه عمارلو VIEH .BLOGFA .COM

آرشیو مطالب
ارسال نظر جديد

  • اشنا گفته: ۱۲:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۱

    می خواستم به شما بگم که این عکسی که شما از وبلاگ ویه گرفتین اصلا متعلق به روستای ویه نیست اخه من هیچ جایی از روستامونو بیاد نمیارم که به این شکل باشه اقای قویدل هم فکر کنم از جای دیگه ای ان عکس رو زده

  • امیر گفته: ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۵

    این عکس مال روستای انبوه در همسایگی روستای ویه است . خواهشمندم مطلبتون رو اصلاح کنید.

  • سیدمحسن گفته: ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۴

    باتشکراز شما واقعاممنون

  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
    • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی یا گیلکی تایپ کنید.
    • نظرات در ارتباط با همین مطلب باشد در غیر اینصورت از « فرم تماس با مدیریت » استفاده کنید.
    • «مدیر سایت» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
    • از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور یم.
    • نظرات پس از تأیید مدیریت سایت منتشر می‌شود.



    جستجو
    مدیریت
    سایت کرکان بندرانزلی با دامنه
    www.kargan.ir
    نیز در دسترس می باشد.

    روستای کرکان در منطقه جلگه ای و در کنار جاده کپورچال-آبکنار واقع شده دارای نسق 85 ساله (تاتاریخ 1363 شمسی)بوده و از نظر ثبتی جزء بخش 7 حومه انزلی و سنگ شماره 6 میباشد و مسافتش تا کپورچال 7 کیلومتر و تا انزلی 27 کیلومتر است . . .

    تبلیغات
    کمک های مالی و نذورات
    شماره حساب : ۰۳۳۲۶۹۱۰۵۷۰۰۷
    شبا:IR450190000000332691057007
    نام بانک : صادرات
    نوع حساب : سپهر
    بنام: مسجد امام سجاد (ع) کرکان
    تماس مستقیم بارئیس هیئت امناء
    اقای نقی لطفی:     09124360129
    بازدید شده امروز
    محبوب ترین مطالب

    برای اشتراک در خبرنامه کرکان ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید