نویسندگان
تبلیغات
کد HTML تبلیغ
WELCOME

 

جمع شدن ” اولین ” ها در ” نگین گردشگری شمال ایران ” یعنی بندر انزلی نشان از قدمت و پیشینه این بندر شمالی کشور دارد. اداره گمرک ۳۰۰ ساله ، بلدیه ، آموزش و پرورش ، چاپخانه ، بهداری ، اداره شیلات تنها برخی از نمونه هایی هستند که بیش از ۱۰۰ سال در این بندر سابقه دارند.از این روست که انزلی را شهر ” اولین ” ها و با وجود مرداب زیبای آن ” بندر نیلوفرهای آبی ” نامیده اند.

 شهرستان انزلی در کرانه جنوبی دریای خزر واقع شده و بندر آن یکی از فعالترین بنادر در بین ۵ کشور حاشیه دریای خزر و بزرگترین بندر حاشیه شمالی کشور است که به علت واقع شدن  در مسیر ترانزیتی شمال – جنوب  ، کشورهای آسیایی جنوب شرقی ، حاشیه خلیج فارس ، جمهوری های آسیای میانه ، قفقاز ، روسیه و اروپا از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

محدوده منطقه آزاد تجاری – صنعتی بندر انزلی که در ۱۳۸۴ به تصویب هیئت دولت رسید شامل محدوده وسیعی از شهرستان بندرانزلی است که منطقه ویژه اقتصادی سابق ، شهرک صنعتی حسن رود و محدوده بندری اداره کل بندر و کشتیرانی انزلی را دربر میگیرد.

انزلی کانون اقتصادی فعال کشور

هرچند عمر زیادی از منطقه آزاد انزلی نمیگذرد مسئولان این منطقه آزاد در تلاشند با فراهم سازی زیرساختها و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی این منطقه را به کانون اقتصادی و پایگاه صادرات فعال تبدیل کنند.

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی میگوید: از ابتدای فعالیت این منطقه تاکنون بیش از یکهزارو ۲۹۵  میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در بخش صنعت انجام شده است. این میزان سرمایه گذاری در محدوده شهرک صنعتی منطقه انجام گرفته که در نوع خود و با توجه به مدت زمان نسبتا کوتاه از شروع فعالیت منطقه رقم قابل توجهی است. گرایش غالب سرمایه گذاری صنعتی در منطقه براساس میزان سرمایه گذاریهای انجام گرفته به ترتیب در حوزه های فولاد و فراورده های آن ، صنایع چوبی، پوشاک ، مواد پروتئینی و غذایی ، صوتی و تصویری  و مواد شوینده است. در بخش تجارت و بخشهای زیرساختی ( انبارداری) و مجتمع های تجاری ، اداری نیز تاکنون حدود ۴ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

فرصتها در انزلی

پس از جنگ جهانی دوم و توسعه راههای مواصلاتی در کشورها و اهمیت ارتباط تجاری میان قاره ها ، سه کریدور شمالی،جنوبی و مرکزی نامگذاری و معرفی شدند.

در ۱۹۹۳ کریدور تراسیکا به این موارد اضافه شد که با گذر از دریای سیاه و دریای خزر ، مسیر حمل محصولات را از طریق اروپا و آسیای میانه طی میکند.در همان سال کریدور دیگری بنام شمال – جنوب موسوم به کریدور شماره ۹ معرفی شد.

این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا ، اسکاندیناوی و روسیه را با کشورهای حوزه اقیانوس هند،خلیج فارس و جنوب شرق آسیا از طریق ایران برقرار میکند.همچنین از طریق بنادر آمستردام،هامبورگ،کپنهاک،استکهلم و هلسینکی در اروپا ارتباط تجاری کالا را بین کشورهای اروپایی و شمال اروپا و منطقه اسکاندیناوی و روسیه به سن پترزبورگ و مسکو در روسیه متصل کند و از طریق بنادر روسی به بنادر جنوبی دریای خزر و تا بنادر جنوبی ایران امتداد یابد. این مسیر از بنادر جنوبی ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند تا جنوب شرق آسیا امتداد دارد.

قرار گرفتن منطقه آزاد انزلی در کریدور بین المللی شماره ۹ امتیاز ویژه ای برای این منطقه محسوب میشود که توجه سرمایه گذاران را به خود جلب میکند. با احداث راه آهن که تا چند سال آینده در این منطقه به بهره برداری خواهد رسید حمل و نقل کالا به مناطق جنوبی نیز با ارزانترین قیمت امکانپذیر خواهد شد.

بازارهایی برای سوددهی

منطقه آزاد انزلی از بهترین مناطق آزاد از نظر توجیه اقتصادی است. وجود بیش از ۴۰۰ میلیون جمعیت کشورهای آسیای میانه در نزدیکی ایران با نیازهای متفاوت از مهمترین ویژگیها و جاذبه های سرمایه گذاری در این منطقه بشمار میرود.بازار هدف این منطقه در درجه اول آسیای میانه و سپس سلیمانیه عراق و افغانستان است. اما نبود کشتی های مسافری در این منطقه یکی از مشکلاتی است که تحقق بازارهای هدف را با مشکل مواجه میکند.فعالیت این کشتی ها در بندرانزلی میتواند منطقه را در دو بعد گردشگری و اقتصادی رونق بخشد.

با راه اندازی کشتی های مسافری میتوان مردم کشورهای آسیای میانه را به این منطقه کشاند و در مسافرتهای آنها مراکز تجاری منطقه را جایگزین این مراکز در کشورهای ترکیه و امارات عربی کرد و از این طریق موجبات رونق اقتصادی مراکز تجاری منطقه را فراهم نمود.

زمرد دریای خزر

منطقه آزاد انزلی بدلیل برخورداری از ساحل زیبا و بکر از چمخاله تا آستارا ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری دارد. از جاذبه های بندرانزلی میتوان پناهگاه حیات وحش ، تالاب بین المللی بندرانزلی به وسعت ۱۸ هزار هکتار همراه با پرندگان دریایی و نیلوفر آبی و بسیاری از جزایر کوچک و بزرگ و همچنین بازار هفتگی و سواحل زیبای ماسه ای اشاره کرد.

نوار ساحلی در محیط شهری به طول ۸۵ کیلومتر با بهره مندی از تمام امکانات شهری مانند برق ، آب ، گاز ، راه ، مخابرات گردشگاه مناسبی برای پایتخت نشینان و سایر شهرهای کشور است.سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی بندرانزلی با هدف جذب گردشگر در این منطقه در حال حاضر مجوز ساخت دو هتل ۵ ستاره را صادر کرده که یکی از این هتلها به همت بخش خصوصی ساخته میشود.منطقه آزاد انزلی دارای ۲۰۸۰ غرفه در سه مجتمع ونوس ، کاسپین و ستاره شمال است که از این تعداد ۱۶۰ غرفه در مجتمع ونوس فعالند.

گردآوری: سپیده اسدزاده

منبع : سایت وارش

بازدید:7,360بار , ارسال شده در : 22ام مهر, 1389; ساعت : 6:14 ق.ظ
تعداد نظرات : ۰
آرشیو مطالب
ارسال نظر جديد
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی یا گیلکی تایپ کنید.
  • نظرات در ارتباط با همین مطلب باشد در غیر اینصورت از « فرم تماس با مدیریت » استفاده کنید.
  • «مدیر سایت» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور یم.
  • نظرات پس از تأیید مدیریت سایت منتشر می‌شود.



جستجو
مدیریت
سایت کرکان بندرانزلی با دامنه
www.kargan.ir
نیز در دسترس می باشد.
مرحوم تقی کرکانی خان قدیم کرکان

روستای کرکان در منطقه جلگه ای و در کنار جاده کپورچال-آبکنار واقع شده دارای نسق 85 ساله (تاتاریخ 1363 شمسی)بوده و از نظر ثبتی جزء بخش 7 حومه انزلی و سنگ شماره 6 میباشد و مسافتش تا کپورچال 7 کیلومتر و تا انزلی 27 کیلومتر است . . .

تبلیغات
HTML
محبوب ترین مطالب
بازدید از سایت