نویسندگان
تبلیغات
کد HTML تبلیغ
بازدید از سایت
امروز : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
بازدید امروز : 1991
بازدید دیروز : 3673
تعداد نظرات : 3364
تعداد مطالب امروز :0 عدد
تعداد مطالب : 1785
کل بازدیدها : 9406850
خروجی فید امروز : 26
ورودی گوگل امروز : 28
افراد آنلاین :9 نفر

 مراسم ديني و مذهبي در استان گيلان نيز همانند ساير نقاط كشور به دو گروه تقسيم مي شوند :

الف)مراسم ديني شاد كه به مناسبتهاي مذهبي مانند : ميلاد حضرت رسول (ص) ، عيد مبعث ، عيد فطر ، عيد غدير خم و ميلاد حضرت مهدي جشن گرفته مي شوند . اين گونه مراسم معمولا  با چراغاني شهرها و سر در مغازه ها و ميادين شهري همراه است .

در ميان اعياد ديني عيد فطر با مشاركت و برنامه هاي وسيعتري جشن گرفته مي شود . در اين روز مردم به نزديكترين امام زاده يا بقعه اي كه اجداد و عزيزان آنان مدفون هستند ، مراجعه­كرده و حلواي­مخصوصي را كه تهيه كرده­اند بر سر خاك­بين مردم توزيع مي­كنند.

ب)مراسم ديني عزاداري كه سه گونه مهم آن در گيلان رايج است و هنوز هم با تشريفات خاص خود برگزار مي گردد. بيشتر مراسم عزاداري به اشكال زير برگزار مي شود:

1- روضه خواني
مراسم روضه خواني در ماه محرم به صورت منظم در بازارهاي شهري ، بويژه در مساجد يا سراهاي بازار كه سياهپوش مي شوند برگزار ميگردد . در نقاط روستايي نيز مساجد هر محل ، همه شب داراي مراسم روضه خواني هستند و بدين ترتيب تمام  دهه محرم را به عزاداري مي پردازند. مراسم روضه خواني در روستاها عموما” در شب انجام مي گيرد .

2–  مراسم دسته گراني
دسته گراني از مراسم با شكوه ماه محرم است و بر طبق برنامه و هماهنگيهاي خاصي توسط مساجد محل برگزار مي گردد .گروههاي دسته گران با نوحه خواني و نظم معيني در شهرها و روستاها به حركت در آمده و از مسجد يك محل به مسجد  محل ديگر مي روند و مشتركاً برنامه سينه زني و عزاداري را انجام مي دهند . دسته گردانها با هماهنگي قبلي ، حركت خود را به محل و مسجد مقصد اطلاع داده و عزاداران مسجد مقصد با شنيدن صداي نوحه و شيپور دسته مهمان ، فاصله اي را به استقبال آنان مي روند .با ورود آنان به صحن محل مقصد گروه مهمان براي عزاداري و نوحه خواني به داخل مسجد راهنمايي شده و در مواردي از مهمانان عزادار با چاي يا شربت پذيرايي مي شود . پس از انجام مراسم دسته مهمان مجدداً با همان نظم از صحن خارج شده و ميزبانان نيز در صفهاي منظم گروههاي سينه زن يا زنجير زن آنان را بدرقه مي كنند . پيشاپيش دسته هاي عزاداري معمولاً علمهاي متعددي حمل مي شود كه پارچه هاي نازك و دخيلهاي متعددي بر آنان بعنوان نذر و نياز ، بسته شده است .

گروهاي سينه زني ، زنجير زني در صفهاي منظم و جدا از يكديگر در مراسم دسته گرداني شركت مي كنند . اين صفها در پيشاپيش حركت كرده و ساير مردم شامل كودكان و زنان  در پشت سر دسته ها به مسجد يا بقعه مقصد به حركت در مي آيند .

در صبح روز عاشورا ، بهنگام برگزاري مراسم ويژه اين روز ، مراسم قمه زني در گذشته نيز انجام مي شد .

3-  تعزيه
تعزيه از مهمترين مراسم سنتي مذهبي بشمار مي رود . در برخي از شهرهاي گيلان مراسم تعزيه در همان روز عاشورا برگزار مي گردد . اما متناسب با سنتهاي موجود در برخي شهرها مراسم تعزيه در ديگر روز هاي محرم نيز برگزار مي شود .تعزيه چه در گيلان و چه در ساير نواحي ايران داراي مضامين و پيام خاصي است . در اين نمايش صحنه هاي روز عاشورا ، به نوعي باز آفريني شده و از اين طريق مردم در جزييات حوادثي كه آنروز اتفاق افتاده قرار مي گيرند .

 

اعياد و جشن­های مردم گیلان


نوروز:

نوروز در گيلان نيز مانند ساير نقاط ايران بزرگ­ترين جشن ملي مردم است. هفته­ها پيش از نوروز مردم به خانه تكاني  پرداخته و در روستاها، زن­ها  ديوارهاي خانه را با آهك و نيل سفيد كرده و نقاشي مي­كنند. پوشيدن لباس  نو، برگزاري مراسم تحويل سال نو چيدن سفره هفت سين عيدي دادن به كوچكترها ، كنار گذاشتن اختلافات و بطور كلي آغاز يك زندگي جديد و دور ريختن آنچه كه در سال كهنه رنجش و آزردگي را به همراه داشته، از جمله مراسم ويژه نوروز در گيلان است.

تا چند دهه پيش مردم گيلان به هنگام نوروز تا سيزده بدر  تمامي روزها را به  شادماني و فراغت مي­گذراندند و از روز چهاردهم زندگي دوباره آغاز مي­شد.

برگزاري مراسم چهار شنبه سوري، قاشق زني، دستمال اندازي، تخم مرغ بازي، قیش بازی و انواع مسابقات و تفريحات ديگر تا قبل از نفوذ زندگي اسارت بار شهري در ميان مردم رواج فراواني داشت و فقير و غني اين  مراسم  و اصول و تمهيدات آنرا  بدقت انجام مي­دادند.

چهار شنبه سوري :
مراسم  چهارشنبه سوري كه در آخرين روز  سه­شنبه سال، در غروب آن انجام مي­گيرد در گيلان هنوز هم با جشن و سرور و شادماني برگزار مي­شود. بطور سنتي  در شب چهارشنبه سوري مردم با بر پا داشتن آتش  از روي آن مي­پرند و اشعاري  مانند زردي من از تو و سرخي تو از من مي­خوانند. به دليل فراواني كاه حاصل از  ساقه هاي برنج بيشتر در مواقع چهارشنبه سوري از كاه استفاده مي شود. در همين  حال انواع بوته هاي خشك كه در نواحي  روستايي فراوان يافت مي شوند ، در بر افروختن آتش مورد استفاده قرار مي گيرد. در شهرهاي گيلان مراسم چهارشنبه سوري با هياهو و شادماني زيادي بر پا مي شود. عرضه آجيل مخصوص چهار شنبه سوري در قناديها و آجيل فرو شيها و حتي توسط فروشندگان دوره گرد، منظره عمومي شهرها و بازارها را تحت تاثير قرار مي دهد. فروشندگان  دوره گرد با سرودن اشعاري به زبان محلي به اين مراسم رونق خاصي مي بخشند. گذشته از آن عرضه ماهي سفيد براي تهيه شام در شب  چهارشنبه سوري از روزهاي قبل تدارك ديده مي شود . چراغاني خيابانها و مغازه ها و حتي شادماني مردم هر محل در كوچه ها كه اغلب با ترقه بازي نيز همراه است شور و شوق مردم را براي استقبال از سال نو بخوبي به نمايش مي گذارد .

در نواحي روستايي كه به انواع ترقه ها كمتر دسترسي دارند ، بزرگترها با شليك تيرهاي هوايي ، مشاركت خود را در جشن همگاني اعلام مي كنند . مراسم قاشق زني و دستمال اندازي به داخل منازل از سنتهاي ديرينه منطقه است  و اغلب توسط كودكان و نوجوانان انجام مي گيرد . صاحب خانه پس از مشاهده دستمال در خانه خود ، موظف است كه مقداري شيريني و انواع تنقلات ديگر در آن پيچيده و همراه با مبلغي پول آنرا پشت در بگذارد ، تا صاحب دستمال بر دارد .

در اين مراسم تخم مرغ بازي كه از سرگرميهاي قديمي  در گيلان است با رونق بيشتري ميان كودكان انجام مي گيرد و هر كس كه موفق شد ، با تخم مرغ خود سر و ته تخم مرغ طرف مقابل را بشكند ، تخم مرغ آب پز و نقاشي شده يا خام او را مي گيرد .

مراسم سيزده بدر :

روز سيزدهم فروردين كه از تعطيلات و جشنهاي باستاني  ايران است ، و در گيلان نيز ، همانند ساير نقاط كشور با بيرون رفتن از خانه برگزار مي شود . معمولا ً هر شهري و يا مركز بخشي ، محل ويژه اي براي برگزاري اين مراسم دارند . بعنوان مثال در شهر رشت باغ محتشم و رود خانه گوهر رود  كه از كنار آن مي گذرد ، سابقاً محل اصلي گذراندن روز سيزده سال بود . در صورتي كه هوا مساعد مي شد ، مردم گروه گروه در اين باغ جمع مي شدند و روز سيزده را بصورت پيك نيك در اين باغ مي گذرانند . در همين حال افرادي با بستن پلهاي چوبي بر روي رود خانه گوهر رود كه از تنه درخت درست مي شد ، مردم را از روي پل عبور داده و مبلغي از آنها  مي گرفتند . عبور از روي آب كه عملي خوش يمن تلقي مي شد ، بمنزله بدر كردن روز سيزده بشمار مي آمد و بزرگترها نيز با بغل كردن كودكان خود ، با ميل از روي آن مي گذشتند و بين ترتيب از شگون روز سيزدهم برخوردار مي شدند .

در بندر انزلي ، چمنزارهاي روستاي کلویر محل تجمع مردم در روز سيزده بود . ازدحام جمعيت در اين محل كه در روز سيزدهم به حدي بود كه سابقا نيروهاي  ژاندارمري و شهرباني براي حفظ نظم در اين روز بسيج مي شدند . در ساير شهرهاي استان مانند لاهيجان ، فومن ، لنگرود ، رودسر ، آستارا ، و تالش نيز مكانهاي خاص گذراندن روز سيزدهم سال در هر محل وجود داشت . غالباً چمنزارهاي ساحلي كه بر روي ماسه هاي كناري دريا مي رويند و از گل و لاي معمول در ساير نقاط عاري هستند ، مطلوب ترين محل براي برگزاري مراسم روز سيزده است .

در اين روز علاوه بر جشن و سرور مردم ، بازار خريد و فروش انواع كالاهاي مصرفي ، ميوه و تنقلات بسيار داغ است و معمولا دستفروشان از صبح زود بساط خود را در محلهاي مزبور داير مي سازند .

در گذشته انجام مسابقات اسب دواني در ساحل دريا ميان جوانان در نواحي مختلف تالش از مراسم خاص روز سيزدهم سال بود كه بتدريج با كم رونق شدن نگهداري و پرورش اسب اين رسم تا حدود زيادي كنار گذاشته شده است .

مراسم ازدواج و آوردن عروس:
آيينهاي مربوط به ازدواج و بردن عروس به خانه داماد در نواحي گيلان بسيار متفاوت است . امروزه فشارهاي زندگي شهري اين مراسم را بسيار كوتاه كرده است . ليكن در گذشته مراسم جشنهاي مربوط به عروسي با تشريفات ويژه اي انجام مي گرفت . گاهي مدت جشنهاي عروسي تا يك هفته ادامه داشت  و طي اين روزها مراسم جشن و سرود در خانه عروس و سپس در خانه داماد برگزار مي شد . مراسمي كه هنوز در برخي از شهرستانهاي گيلان انجام مي گيرد شامل دو جشن است . در جشن اول كه شيرين خوران ناميده مي شود و در خانه عروس برگزار مي شود ، مراسم عقد انجام شده و سپس جشن شروع مي شود . جشن دوم در زماني ديگر با همان ويژگيها در خانه داماد گرفته می شود و در آخرین روز گروهی از جوان ها برای عروس همراه داماد عازم خانه وي مي شوند . با آمدن عروس به خانه داماد ، مراسم جشن پايان يافته و زندگي روال عادي خود را باز مي يابد .

سابقاً در نواحي روستايي عروس را با اسب مي آوردند و در مسير راه تعدادي اسب سواركاروان عروس را همراهي مي كردند . امروزه آذين بندي اتومبيل جاي اسب را گرفته و كاروان عروس را تعدادي اتومبيل همراهي مي كنند . 

مراسم شب چله :

مراسم شب چله در نخستين شب زمستان ، گرفته مي شود. تفسير بسيار شيرين اين جشن را ميتوان در تعبير فلسفي آن خلاصه كرد . بدين ترتيب كه مردم براي تعبير مثبت از سرماي زمستان ، به همان ترتيب كه در نوروز به استقبال بهار مي روند ، با روحيه خوش و شادمان ، روزي از زمستان را جشن مي گيرند ، باور عموم بر اين است كه در اين شب حتماً بايد هندوانه يا خربزه كه سابق بر اين در هواي خنك زير شير وانها نگهداري مي شد و يا انار و مركبات و آجيل و شيريني بر سر سفره باشد.

جشن زمستاني شب چله تداركات خاص خود را داشته  و دارد. در سالهاي نه چندان دور ، مردم روستايي كه به بستني يا ساير تنقلات در فصل زمستان دسترسي نداشتند ، از مخلوط كردن دوشاب[1] با برف ، نوعي فالوده درست مي كردند و مي خوردند .

بدين ترتيب با برگزاري مراسم جشن و سرور در فصل زمستان ، مردم سرماي شديد زمستان را نيز با خوش و شادماني مي پذيرفتند و آنرا نيز جزو نعمتهاي خداوندي بشمار مي آوردند . اين تعبير فلسفي كه در هر فصل بايد به مناسبتي جشن گرفت و روحيه شاد زندگي را حفظ كرد ، در تأمين سلامت روحي اين جشنها اثرات اقتصادي آن نيز در منطقه بسيار قابل توجه بود.

 

 

بازار شهرهای گیلان
بازار  در ايران قدمتي چندين هزارساله دارد و تعاريفي مختلف از آن شده است. بطوريكه در فرهنگ دهخدا آمده است.  « فضايي كه در آن  كالاهايي براي فروش يا توليد عرضه شود و محل  تجمع و سير ارتباطي نيز باشد به عنوان بازار خوانده مي شود ».  بازار هم از نظر اقتصادي و هم از نظر اجتماعي و   هم از نظر كالبدي و فضايي حائز اهميت است. اين نهاد ، حاصل روابط اجتماعي و اقتصادي دو گروه عرضه كننده و مصرف كننده در طول تاريخ مي باشد و تفكرات شهرسازي و ساخت و سازهاي شهري بر عناصر كالبدي آن تأثيرات بسياري گذاشته است.

روند توسعه اقتصادي و راههاي تجاري هميشه مورد نظر دست اندر كاران و از اهداف عناصر سياسي و حكومتي بوده و مي باشد .[2] امروزه با توجه به تحولات اقتصادي و القاء الگوهاي مصرف  به مردم در يك نظام بين المللي ، بازار به سمت تخصصي گام بر مي دارد و چنانچه در قديم  صنوف در راسته يا مكانهاي خاصي در بازار جاي داشتند امروزه اين تعامل تا حدودي شكسته شده است. ولي با تمام اين تحولات بازارهاي ايران و خصوصا”گيلان داراي عناصر كالبدي خاص خود مي باشد كه رنگ و بوي ايام قديم و سابقه تاريخي آن را مي توان در فضاي بازار ملاحظه كرد .

واژه بازار در فارسي ميانه وازار «Wazar» با تركيبهاي چون وازارگان ، و از بدواكار(پهلوي) بكار رفته است. انتخاب واژه بازار براي فعاليتهاي اقتصادي را مي توان برخاسته از باورهاي منطقي و خواسته از تعلقات مادي و معنوي نسبت به  فضاي بازار دانست و آن نقطه مشتركي از اشتراكات جوامع بشري است كه در نواحي جغرافيايي داراي هر آداب و رسومي كه باشند فضاي اقتصادي به نام بازار به وجود آمده و مردم با توجه به تمايلات فرهنگي خود اقدام به عرضه و خريد  كالاهاي مورد نياز مي نمايند ولي بايد دانست كه بازار در اقتصاد سياسي مفهوم خاص خود را دارد مانند بازار نفت ، بازار سهام و … اصطلاحات  مربوط به بازار در ايران بصورتهاي (بازاري ، بازارچه، بازر تيزي، پاساژ، تيمچه ، دالان، دالاندار،دالانداري، راسته بازار، كاروانسرا ، قيصريه، سوق ، … ) همراه مي باشد.

بازارهاي شهري در ايران ،با تشكيل شهرهاي دوران باستان مورد  بررسي  قرار گرفته است و در دوران قبل از اسلام بازارهاي  هفتگي و بازارهاي مكاره نيز بر پا مي شد.[3]

از دوران  مادها ، هخامنشيان ، اشكانيان ،  ساسانيان ، با گسترش  شهر بازار در پويايي شهري و كالبد شهر نقش بسزائي داشته است. وجود  كاربري سه گانه كهن دژ، شهرستان (شارستان) و ربض با ايجاد معابر و دروازه و بازار همراه بوده است.[4] در ايران نوع بازار با توجه  به مازاد توليد كشاورزي در مرحله نخست،  ايجاد مشاغل  توليدي  و صنعتي در مرحله دوم  و تشكيل  صنوف  متنوع در محل بازارهاي بزرگ شهري در مرحله سوم  بستر  شهرهاي  دوران باستان  بوجود  آمده  است. با توجه به تاريخ  استان گيلان و جغرافياي تاريخي شهرهاي آن همچنين  مناطق تحت محافظت  سازمان ميراث فرهنگي و از طرفي كشفيات اخير از نظر  عتيقه جات نشان مي دهد كه  اين خطه از اهميت خاصي در بين ساير  ولايات و  نواحي ايران برخوردار بوده و وجود بازارهاي ادواري و روستايي كه ساليان متمادي از قدمت  آنها مي گذرد  مي توان دريافت كه در استان گيلان از گذشته دور ،سيستم تجاري خاصي كه مطابق با  فرهنگ و اوضاع اقليمي و فعاليتهاي معيشتي  مردم بوده وجود داشته است. توسعه روابط اجتماعي و نفوذ تكنولوژي و گسترش شهرنشيني بازارهاي روستایی را به بازارهای دائمي شهري تغيير شكل داده است . اما با تمام اين تفاصيل  هنوز بازارهاي روستايي و ادواري در همان  مراكز قديمي  تشكيل مي گردد كه نياز  روستائيان  را  تا حدود  زيادي  بر طرف مي سازد. بازارهاي شهري  از مراكز خريد  دائمي هستند كه همواره در قالب  اين بازارها جنب و جوش بسيار به چشم مي خورد كه در بعضي از شهرها سرپوشيده و در  بعضي سر باز مي باشند. اين بازارها در مناطق خشك از نوع اول و در مناطق مرطوب  از نوع دوم مي باشند.

 اين  بازارها به دليل ويژگي منطقه اي و محلي ، همواره ارتباط بسيار مهمي با  نواحي اطراف خود از نظر  جريان اقتصادي دارد كه در استان گيلان مي توان از بازارهاي شهري  كه جزء بازارهاي دائمي  محسوب مي شوند در  شهرهاي  رشت، لاهيجان ، فومن ، بندر انزلي  ، آستارا، تالش ، لنگرود ، رودسر ، صومعه سرا  را نام برد. بطور خلاصه بازار  شهرهاي  نامبرده  بصورت مختصر معرفي مي گردد.

بازار شهر رشت
بازار شهر رشت از جمله  مهمترين  بازارهايي است كه با توجه به مركزيت استان، ورودیه  مسافران  به داخل استان از چندين  راه ارتباطي  و ارائه  حجم گسترده  محصولات در داخل  خود از اهميت فراواني برخوردار  می باشد. بطوريكه بازار  دائمي شهر و بازار  روز آن در مجاورت يكديگر قرار گرفته  است. با توجه به موقعيت جغرافيايي  ويژه شهر ،توقف  هر چند  كوتاه مسافران مي تواند جاذبه هاي خاص خود  را به آنها  ارائه نمايد. علاوه بر بازار  كه داراي كاروانسرا و يا به عبارتي  بنام سرا  است و در اطراف  ميدان كوچك و بزرگ شهر حدود  10 سرا موجود است، راسته ها ،  بازارچه ها ، دالانها ، … را مي توان با توجه  به شغلهاي قديمي  يافت. اين بازارها به  صورت  بازارهاي دائمي  بوده  و بازار روز  اين شهر كه به ميدان بزرگ معروف مي باشد  محل  ارائه محصولات تازه به  صورت انبوه يا چانچويي و  زنبيلي است كه در كنار  بازار اصلي قرار  دارد و … انواع مايحتاجهاي  روزمره را عرضه مي دهد. اين بازار از  طلوع آفتاب تا شامگاه مملو از جمعيت مي باشد.

 

علاوه بر بازار رشت، ايجاد بازارگاههاي شهری (بازارك) در نقاط مختلف شهر رشت ،براي  خريد و فروش  اجناس مصرفي و خوراكي ساخته شده است كه در واقع از تبديل  بازارچه هاي خود جوش قبلی در محلات به وجود آمده است.

 در شهر  رشت در نقاط چمارسرا ، زرجوب، پيرسرا،بازار روز سعدي ، ميدان بزرگ، پل  عراق ، سرخبنده، سه راه فلسطين، پل مديره از اين نوع بازارچه ها ساخته شده است.

 در بازار دائمي شهر رشت مي توان  بازارهاي خاص مانند راسته بازار كه به  شغلهاي خاصي  تعلق دارد مشاهده كرد. راسته قماش فروشان، راسته سمساران،  راسته زرگران، راسته دوات گردان يا راسته حلبي سازان، ماهي فروشان و … از  جمله  اين بازارهاي خاص هستند. به موازات راسته مي توان  كاروان سرا ها با سراها یا حجره هاي بسيار  جالب و ديدني در سراهاي محتشم ،ملك، گلشن ، ميرزا احمد بزرگ ، ميزا احمد كوچك، سراي  طاقي بزرگ، طالقاني ، شيشه، حاجي غفار،  رضايي ، ادراكي، و … را نام برد.

اين شهر علاوه بر بازار  از نظر  معماري و اسلوب شهر سازي  داراي ساختمانهاي خاص مي باشند. كه تبلور  آن در ميدان شهرداري با ساختمانهاي خانه  اطراف  نيز همين  اسلوب را تاكنون حفظ نموده اند.

بازار فومن
 شهر فومن از نقاط بسيار  ديدني در غرب گيلان  بوده با  توجه به مجسمه ها و درختان  كاشته شده  رديفي  در دو طرف جاده ورودي منظر بسيار زيبايي دارد . مهمترين جاذبه اين بازار ، كلوچه  مخصوص محلي فومن است كه  بصورت سنتي  از  قديم به عنوان  سوغات  اين شهر مطرح  بوده است. اين كلوچه با تركيبات  خاصی ساخته مي شود  و در  حال حاضر در كليه  شهرهاي گيلان  توليد و عرضه مي شود.

بازار اين شهر كه خود زماني  مركز ايالت  غربي  گيلان (بيه پس) قبل از  دوره صفويه بوده است قدمت  بسيار طولاني دارد.  اين بازار از نظر  جاذبه ساخت ظروف مسي، ميل هاي  ورزشي باستاني، كلوچه هاي سنتي، عرضه محصولات  غذايي  بسيار ديدني مي­باشد. بازار فومن در مركز شهر  قرار دارد و هميشه از  جنب و جوش  زيادي برخوردار است.

بازار ماسوله
شهر تاريخي ماسوله در 35 كيلومتري غرب  فومن واقع شده است و از نظر  معماري و وضعيت ساختماني ، نحوه قرار گيري در دامنه كوه كه پشت بام  يك خانه ايوان بالا دستي مي باشد از مناظر بسيار ديدني و جالب در اين منطقه مي باشد. فعاليتهاي  آهنگري ، چموش دوزي، ابزار هاي فلزي  نظير بيل ، داس، گاوآهن، تبر ، چاقو ، قيچي ، گليم بافي، جاجيم بافي ، جوراب بافي، جزو لوازم  قابل عرضه در  بازار اين شهر مي باشد كه تماما” بوسيله دست ساخته مي شوند. جورابها،  دستكش هاي  پشمي، گيوه ، ابزار فلزي ، چموشهاي دست دوز كه توسط  افراد و زنان محلي ساخته مي شوند از مهمترين سوغات اين شهر مي باشد.

اين بازار در فصل  تابستان و بهار و پاييز  از رونق خوبي برخوردار است. مخصوصاً چموش دوزي اين شهر ما , در ایران منحصر  به فرد بوده كه شايد آخرين افراد چموش  دوز سالهاي پاياني عمر  خود  را در اين شهر مي گذرانند.

 

 

بازار لاهيجان
لاهيجان  از شهرهاي قديمي  و زيباي ايران و گيلان مي باشد كه با موقعيت پايكوهي خود، رابطه بسيار نزديكي بين شهرسازي و استفاده  از توانهاي محيطي را به يكديگر پيوند زده است.[5] اين شهر از نظر قدمت و سابقه تاريخي ، از رشت  قديميتر است و سابقا” مركز  ايالت  گيلان شرقي (بيه پيش) ، قبل از مركزيت فعلي  استان (رشت) بوده است. بازار اين شهر در ارتباط نزديكي با محصول غالب  ناحيه  يعني  چاي قرار دارد. بطوريكه برخي از كارخانجات  چاي با توسعه شهر امروزه در داخل شهر قرار گرفته اند. همچنين در اين  شهر  محصول كلوچه كه به كلوچه لاهيجان  معروف شده است.  از قديم  سوغات  اين شهر بوده و در ميان مسافران مشتريان فراواني دارد. علاوه بر آن  مربا جات مخصوص  در اين شهر  جزء سوغات  بسيار  جالب محسوب مي شود. بازار شهر لاهيجان از مراكز تجاري و داد و ستد  بسيار فعال اين منطقه است.

بازار انزلي
 بازار  انزلي از قدمت زيادي برخوردار نيست و از زماني كه موقعيت بندر گاهي آن تقويت شده، بازار اين  شهر  نيز اهميت يافته است. اين شهر  از سه قسمت بخش  غربي (انزلي)، بخش مياني(شبه جزيره ميان پشته)و بخش شرقي(غازيان) تشكيل شده است. بخش مياني  و شرقي  عملاً جزء مناطق  مسكوني به همراه بازارچه هاي محلي است. بخش  انزلي  عملاً  بازارهاي  محلي و بازار دائمي اين شهر  را تشكيل  مي دهد كه بازارها در ابتداي  اتصال  ميان پشته و انزلي  بصورت بازار  ماهي فروشان ، پرندگان شكاري و  بطور هميشگي تشكيل مي گردد. بازار اصلي  انزلي در كنار ميدان مركزي  شهر قرار دارد ولي  شنبه بازار كه بازار روز و هفتگي  آنست در  كنار  تالاب و روگاه تازه بكنده قرار دارد.

بازار رودبار
رودبار با زيتون  معني پيدا  كرده است ، بطوريكه امروزه به نام  رودبار  زيتون معروف شده است. در بازار اين شهر خريد و فروش روغن زيتون اصل ، صابون زيتون، و انواع زيتون  رايج است.بازار رودبار از دو قسمت تشكيل شده است. بخش  سنتي آن در غرب  رودخانه  سفيدرود و بخش جديد آن كه عمدتاً به خرده فروشي مي­پردازد در شرق  سفيدرود واقع شده است. 

بازار آستارا

بازار آستارا  از دو قسمت تشكيل شده است. بازار سنتي آن در مركز  شهر واقع  شده  كه قسمتي  از آن  به تازگي  بازسازي شده  و بصورت بازار عرضه اجناس خارجي در آمده است. بازار جديد كه بازار مرزي است در سالهاي اخير احداث شده و بدليل عرضه  محصولات داخلي و خارجي مورد توجه  مسافران قرار  مي گيرد.

 

بازارهاي  هفتگي و روز
بازارهاي هفتگي و روز از بازارهايي است كه در آن كالاهاي روزمره مردم عرضه مي شود. و تقريبا  در كنار تمامي بازارهاي  دائمي ، بازارهاي هفتگي و روز  نيز  وجود دارد.

خريد ارزان محصولات و ارائه محصولات تازه توسط دست فروشان محلي از خصيصه هاي مهم  اين نوع بازارها مي باشد و در حقيقت  توسعه شهر نشيني در شمال ايران رابطه مستقيم با اين  نوع بازار دارد . در حال حاضر در دو شهر رشت و لاهيجان بازارهاي هفتگي جاي خود را به بازارگاهها ، بازارچه ها ، و بازار دائمي داده اند و بازار هفتگي در آنها تشكيل نمي گردد.

بازارهاي هفتگي در روزهاي معين از هفته تشكيل مي گردد. فروشندگان اين بازارها عموما دوره گردها هستند. كه با وسايل نقليه موتوري اجناس خود را در  ساعات اوليه  صبح به اين بازارها حمل نموده و بساط  خود را پهن مي كنند. كالاهاي ساخته شده شهري  بطور  اخص و كالاي روستايي بطور  اعم در اين  بازارها عرضه مي گردد. انواع دامهاي زنده، پرندگان، محصولات محلي در اين بازارها عرضه مي شود.

فروشندگان زن معمولا” سبزيهاي تازه ، بافتني هاي دستي، محصولات دامي و غذايي كوچك ، مرغ و تخم مرغ، شير و ماست و پنير و عسل مي فروشند از مناظر  ديدني  اين بازارها هستند. وجود ميدان  اسب فروشان  جهت  فروش اسب، گاو فروشان ، برنج فروشان، ماهي فروشان، پنير و زيتون و مغز گردو ، كفش و گالوش و لوازم آهني روستائيان از قبيل بيل ،کج بيل، داس ، و كلنگ،… لوبيا و نخود و … از ويژگيهاي  اين بازارها مي باشد.

 در كنار فعاليتهاي تجاري  گاهي  فعاليت معركه گيران،  ريسمان بازان  و تعزيه خوانان باعث رونق خاص این گونه بازارها میگردد

——————————————————————————–

[1] – دوشاب كه سابقا از شيره خرمالوي  وحشي درست مي شد در كنار عسل از مواد انرژي غذايي به شمار مي آمد دوشاب را كوزه هاي مخصوصي ريخته و براي  مصرف زمستان نگهداري مي كردند. هنوز هم جسته  و گريخته در برخي بازارهاي  شهري و هفتگي مي توان دوشاب طبيعي را از  روستاييان كوه نشين خريداري كرد.

[2] یحیی زاده 1373

[3] دانشنامة جهان اسلام

[4] مشهدی زادة دهقانی

[5] دکتر رهنمایی 1373

 

 

منبع:سایت  تالش یار

آرشیو مطالب
ارسال نظر جديد
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی یا گیلکی تایپ کنید.
  • نظرات در ارتباط با همین مطلب باشد در غیر اینصورت از « فرم تماس با مدیریت » استفاده کنید.
  • «مدیر سایت» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور یم.
  • نظرات پس از تأیید مدیریت سایت منتشر می‌شود.



جستجو
مدیریت
سایت کرکان بندرانزلی با دامنه
www.kargan.ir
نیز در دسترس می باشد.

روستای کرکان در منطقه جلگه ای و در کنار جاده کپورچال-آبکنار واقع شده دارای نسق 85 ساله (تاتاریخ 1363 شمسی)بوده و از نظر ثبتی جزء بخش 7 حومه انزلی و سنگ شماره 6 میباشد و مسافتش تا کپورچال 7 کیلومتر و تا انزلی 27 کیلومتر است . . .

شبکه های اجتماعی کرکان
تبلیغات
HTML
محبوب ترین مطالب
آرشیو ماهانه

برای اشتراک در خبرنامه کرکان ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید