نویسندگان
تبلیغات
کد HTML تبلیغ
بازدید از سایت
امروز : ۱ مهر ۱۳۹۶
بازدید امروز : 1012
بازدید دیروز : 4036
تعداد نظرات : 3385
تعداد مطالب امروز :0 عدد
تعداد مطالب : 1792
کل بازدیدها : 9534940
خروجی فید امروز : 23
ورودی گوگل امروز : 7
افراد آنلاین :15 نفر

 

ازدواج از جمله سنتهاي مورد تحسين در جوامع انساني به شمار مي آيد. فرهنگ ازدواج در همه اقوام و ملل به شكل خاصي صورت مي گيرد و آنچه در مراسم عروسي مردم املش روي مي داد، يكي از بي نظير ترين يادمانهاي سنتي و فرهنگي مردم اين سامان مي باشد كه در گذشته نه چندان دور جالب توجه و داراي آئين ويژه اي بود.

بعد از تمايل پسر خانواده مبني بر ازدواج ، موافقت پدر و مادر شرط لازم است . البته سلسله مراتب ازدواج در خانواده از بزرگترين فرزند تا كوچكترين فرزند رعايت مي گردد. ابتدا مادر، دختران دم بخت اقوام خود و بعد پدر ، دختران اقوام نزديك خود را براي فرزندشان پيشنهاد مي كنند و گاهي انتخاب همسر را بعهده پسرشان مي گذارند. پس از موافقت اولياء، خواستگاري بوسيله زني خوشنام و شرين كلام از فاميل يا اهل محل صورت مي گيرد. وي موضوع خواستگاري را ابتدا با مادر دختر درميان مي گذارد،سپس مادر دختر يك هفته مهلت مي خواهد تا اين موضوع مهم را با پدر و خويشاوندان و آنگاه با دختر شان در ميان بگذارد. در طي اين مدت قاصد با تجربه به نحوي با دختر مورد نظر ملاقات كرده و ضمن تعريف و تمجيد از داماد آينده، دقيقاً زيبائي چهره و همچنين وضعيت فيزيكي اندام و تكلم دختر را زير نظر گرفته و به خانواده داماد راپورت مي دهد، مشابه اين عمل هم براي تحقيق داماد از طرف خانواده عروس صورت مي گيرد.

در صورت موافقت از خانواده دختر، مراسم خواستگاري ( بعله برون) انجام مي گيرد. داماد بهمراه خانواده و چند تن از وابستگان و افراد معتمد محل به خانه عروس رفته و با خود شيريني، پارچه و يك قطعه طلا(انگشتري) بعنوان برگ سبز مي برند. در اين مجلس در باره خصوصيات اخلاقي و وضعيت اقتصادي و ساير امتيازات داماد و از طرفي درجه مهارت و هنر دست و پنجه عروس و ميزان علاقه مندي و دردانگي وي به خانواده اش گفتمان مي نمايند. در اين مجلس ، عروس آينده با اصرار مادر و خادم خانه با آراستگي مختصر و متانت خاصي همراه با يك سيني چاي به ميان دعوت شدگان ظاهر شده ، ابتدا پيش پدر داماد و همراهانش و در انتها با چهره برافروخته توام با طنازي در مقابل داماد ايستاده و چاي را به همسر آينده اش تعارف مي كند ،پس از بدست گرفتن فنجان چاي توسط داماد و اظهار تشكر از وي ، يكباره فضاي خانه با تبريكات صميمانه و هلهله و شادي ، مهمانان غرق در سرور و شادماني مي گردند. آنگاه با رايزني شيوخ و بزرگان دو طايفه ، ميزان مهريه عروس آينده را پس از تعارفات لازم و گاهي موارد با چانه زني محترمانه تعيين نموده ، سپس از جهيزيه عروس صورت برادري و در پايان جلسه زمان مراسم عقدكنان را در يكي از ايام نيك سال قرار مي دهند.

پس از گذشت يك هفته از خواستگاري هدايائي موسوم به “قندسر” كه شامل : كله قند ،لباس،پارچه ،شيريني،شاخه نبات و ميوه مي باشد از طرف خانواده عروس به منزل داماد فرستاده مي شود و آنان نيز هدايائي به خانواده عروس مي فرستند. قندسر با آئين و نظم خاصي كه عموماً توسط خدمتكاران و افراد آشنا ( مجمع بران) بعمل مي آيد اين هدايا در داخل مجمع ( سيني برنجي بزرگ) چيده شده و مجمع بران به رديف حركت مي كنند، در پيشاپيش آنان نوازدگان و چاووشي خوان و در پشت سر آنها جوانان و نوجوانان با هلهله و شادي بسوي خانه داماد مي روند و از پدر داماد انعامي دريافت مي دارند.اگر فاصله شيريني خوران تا عقدكنان به عيد قربان برخورد كند خانوادهخ داماد گوسفندي را كه بر شاخهاي آن دو نارنج و بر گردن آن زنگوله و روبانهاي رنگارتگ آويخته شده به خانه عروس مي فرستند و خانواده عروس پس از قرباني كردن گوسفند ، مقداري از گوشت قرباني را به خانواده داماد مي دهند. و همينطور هرگاه فاصله شيريني خوران تا عقدكنان به عيد نوروز و ايام با ميمنت برخورد كند هدايائي بين دو خانواده عروس و داماد رد و بدل مي شود.

در مراسم عقدكنان ،وابستگان نزديك داماد به همراه عاقد و داماد دستجمعي به خانه عروس مي روند و مراسم عقد را اجراء مي كنند بعد از جاري شدن صيغه عقد ، مراسم ريسمان زني (بندزني) كه توسط مشاطه (آرايشگر) كه بعضاً قاصد خواستگاري هم مي باشد با حضور زنان و دختران برگزار مي شود. در اين مجلس زنانه، دختران دم بخت به جهت سپيد بخت شدن ( ازدواج كردن) دست عروس را بر سر زده و با طشت زني ،رقص و نغمه سرائي رونق مجلس را دو چندان نموده و از سوي خانواده عروس با ميوه و شيريني پذيرائي مي شوند . در انتها خانمها مبلغي وجه نقد ( ندرتاً يك قطعه طلا) بعنوان ريسمان زني به عروس هديه مي دهند. مراسم عروسي كه چند ماه بعد از عقدكنان برگزار مي گردد، با همه تشريفات و شكوه و شادماني اش ، بعلت ريشه دار بودن فرهنگ و روح تعاون خانواده ها، كم هزينه و اقتصادي است. بطوريكه داماد بعد از عروسي داراي سرمايه كلان مي شود.در املش كسي كه خيال بر پائي جشن عروسي دارد، موضوع را به اطلاع بزرگ طايفه اش مي رساندكه فلان موقع ،روز عروسي اش است. تمام طايفه با مشاركت هم كليه مايحتاج و ملزومات و سور ساط عروسي از مرغ و گوشت گرفته تا انواع شيريني و خوارو بار را آماده نموده و بعنوان شدي (شادي)به خانه داماد مي فرستند و اين كمك به اندازه اي است كه گاهي بعد از چند روز اطعام عمومي و ريخت و پاشيدگي پذيرائي ها كه در خور زندگاني داماد است كفايت نموده و حتي مخارج زندگي چند ماه عروس و داماد را تدمين مي گردد.

جشن عروسي كه در منزل داماد برگزار مي شود ، از يك تا چند روز ادامه داشته و مهمانان را جمعي از نوازندگان و خوانندگان ترانه هاي محلي ،آهنگهاي فلكلور را اجراء مي كنند و عده اي از زنان و دختران با لباسهاي چين دار گالشي رقص قاسم آبادي كرده و از عروس و داماد شاباش دريافت مي كنند.

در عصر روز عروسي ، عروس و داماد هر يك چوب شاخه داري كه بر سرش جوايزي آويزان شده بعنوان(برم) در جائي نصب مي كنند و هر يك از پهلوانان كشتي گيله مردي كه از راههاي دور ونزديك به جشن عروسي دعوت شده اند، در ميدان مشغول كشتي و زور آزمائي شده هركس پهلوان تر بود از برم ها بهره مند شده و يا به نسبه به هر يك از پهلوانان نصيبي مي دهند. در پايان برگزاري مراسم عروسي هريك از خويشاوندان و افراد دعوت شده به هنگام خداحافظي، هر يك به فراخور شخصيت اجتماعي و بنيه اقتصادي مبلغي وجه نقد و يا يك قطعه طلا به رسم رونما(ديدن روي عروس) اهدائ مي نمايند كه نيت اين كار مبني بر گردآوري سرمايه براي زوج جوان است كه هرگاه داماد يك شخص با تدبيري باشد مي تواند تا آخر عمر دوره زندگاني ، رونما را سرمايه زندگي خود قرار دهد.

 

منبع:وبلاگ املش شناسی

آرشیو مطالب
ارسال نظر جديد

  • علی حسن نژاد گفته: ۱۰:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲

    سلام دوستان امروز اولین باری هست که به این سایت سر زدم… بسیار زیباست…
    حتما شما رو لینک میکنم…
    فقط مطالب اگه دارای تصاویر بیشتری بودن به جذابیت سایت بیتر اضافه می کرد.

  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
    • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی یا گیلکی تایپ کنید.
    • نظرات در ارتباط با همین مطلب باشد در غیر اینصورت از « فرم تماس با مدیریت » استفاده کنید.
    • «مدیر سایت» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
    • از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور یم.
    • نظرات پس از تأیید مدیریت سایت منتشر می‌شود.



    جستجو
    مدیریت
    سایت کرکان بندرانزلی با دامنه
    www.kargan.ir
    نیز در دسترس می باشد.
    مرحوم تقی کرکانی خان قدیم کرکان

    روستای کرکان در منطقه جلگه ای و در کنار جاده کپورچال-آبکنار واقع شده دارای نسق 85 ساله (تاتاریخ 1363 شمسی)بوده و از نظر ثبتی جزء بخش 7 حومه انزلی و سنگ شماره 6 میباشد و مسافتش تا کپورچال 7 کیلومتر و تا انزلی 27 کیلومتر است . . .

    شبکه های اجتماعی کرکان

    شماره تلفن تلگرام :0016624759892
    تبلیغات
    HTML
    محبوب ترین مطالب
    آرشیو ماهانه

    برای اشتراک در خبرنامه کرکان ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید